Titelles. Qui es resisteix a la fada o al mag si ens demana que anem a rentar-nos les dents?

marioneta_

Vols jugar amb els personatges de mil i una històries? Vols explicar els teus contes preferits? Els titelles reprodueixen personatges, figures d’animals o tal vegada objectes animats diversos per recrear el nostre imaginari. I vet aquí que una vegada... segueix la teva història!

• Fabricants: Goula, Abacus, Bufallums, Ninots de dit, Beleduc, Moravska, Goyma, i molts altres que es fan artesanalment.
  • Categoria: Joc simbòlic. Dramatització
  • Edat: Indicat per jugar en família des de ben menuts. A partir de 3 anys per jugar sols
  • Nº jugadors: Des de 2 jugadors en endavant, en funció del nombre de titelles que es posin en joc i i del muntatge que es desitgi fer.
  • Temps de Joc: No hi ha un temps determinat per aquest tipus de  joc

La història dels titelles en el món occidental es remunta als grecs, continua a Roma per passar més endavant a tot Europa i a la resta món. Els titellaires eren ambulants i feien les seves representacions al carrer. A partir de l’Edat Mitja sorgeixen diferents tipus de titelles i es representen en un teatret que te forma de castell; d’aquí que els teatres de titelles s’anomenin castellet. A partir del segle XVII els titelles, degut a la seva popularitat passen a formar part de la cultura universal. A Itàlia és diuen Pulcinella; a Anglaterra Punch and Judy; a França Guinyol i a Catalunya Titella. Actualment els titelles tenen un valor patrimonial i tradicional.

Els titelles estan pensats per a jugar de múltiples maneres. Els infants poden ser els protagonistes actius que manipulin, expliquin o s’inventin històries, contes o llegendes. I tanmateix els participants poden estar a l’altre costat de l’escena atrapats per les paraules que escolten i gaudint amb l’acció que està succeint. El més important és divertir-se!

Hi ha diferents tipus de titelles segons la seva manipulació per part del titellaire i les possibilitats de moviments que poden desplegar. Es pot seleccionar entre diferents grups; els més freqüents en el nostre entorn són:

Marioneta de dedo Marioneta de mano Marioneta de mano

Així mateix també es poden trobar titelles fabricats amb diferents tipus de material: modelats amb escuma, pasta de fusta, cartró pedra, resines, roba, plàstic...

Valors educatius i de salut

El desenvolupament del joc amb titelles és beneficiós no només per jugar en l’àmbit familiar o del lleure, sinó també des del punt de vista de la pedagogia i la salut. Els titelles intervenen decisivament com a mediadors de les emocions i també com a comunicadors “naturals”.  Es poden representar relats i contes ja coneguts o imaginar i recrear històries inventades.

Les escoles fan servir els titelles com a recurs educatiu per desenvolupar diferents habilitats i aprenentatges al voltant del llenguatge.

En l’àmbit de la salut l’experiència demostra que la connexió directa que s’estableix entre un titella i un nen malalt permet abordar amb eficàcia temes emocionals complexes amb infants amb necessitats especials o en procés de recuperació de malalties.

Icones fitxa titelles

• Quan jugar: qualsevol moment i indret és bo per poder jugar amb titelles. Algunes d’elles com les de dit o les de guant les podem portar sempre a sobre...poden ser un bon recurs en moments difícils! Les titelles son fàcils d’utilitzar també al llit en el cas de que estiguin malalts a casa o a l’hospital.

• Com compartir: les titelles son unes joguines que faciliten molt el joc entre iguals i també entre grans i petits. Podem jugar amb ells donant vida a un dels personatges, però també ajudant-los a crear o muntar el escenari, o seient davant com a públic, escoltant atents i aplaudint com a veritables fans! Als infants els hi encanta “preparar” la seva obra i mostrar-la. Les titelles també son un bon recurs per explicar-los contes o convertir en joc alguna de les activitats que els hi requereixen esforç. Qui es resisteix a la fada o al mag si ens demana que anem a rentar-nos les dents?

• On i com guardar-lo: és recomanable disposar d’una caixa per mantenir-los junts i ordenats. Si són per canalla petita o per infants malalts és recomanable materials que es puguin rentar.

Joc recomanat per:

Logo_Marinva