La importància de la coeducació en la infància i l’adolescència

hermanos-jugando-cama

A dia d’avui continua essent important l'educació per a la igualtat des de la primera infància per tal de prevenir actituds discriminatòries relacionades amb el gènere.

Introducció

Un estudi realitzat entre adolescents (d'entre 14 i 19 anys) per la Universitat Complutense de Madrid recolza aquesta importància. Tot i que la majoria dels i les adolescents asseguraven tenir informació de les campanyes de sensibilització contra els maltractaments, un 4 % de les noies enquestades admetia haver patit una agressió per part de la seva parella o de la seva ex-parella; un 25% reconeixia que la parella les controlava a través del telèfon mòbil (particularment a través de l'aplicació Whatsapp), i fins a un 23% afirmava haver sentit que la parella l'intentava aïllar del seu grup d'amistats.

Pel que fa als nois, el 20% es mostrava d'acord amb que els nois sortissin amb moltes noies al mateix temps, però no a l'inrevés. Finalment, més del 12% considerava que llançar amenaces a la parella si aquesta volia trencar amb la relació no era una forma de maltractament.

Una possible hipòtesi segons el mateix estudi és que el missatge arribaria als adolescents, però no ho traslladarien a la seva vida diària. Una altra possible explicació seria que els joves no considerarien que es tracta de violència de gènere si no es tracta d’una situació d’agressió greu.

Claus per evitar actituds sexistes a casa

A continuació presentem algunes orientacions que t'ajudaran a educar en la igualtat i trencar estereotips de gènere a casa:

• Comunicació i diàleg. Seria imprescindible promoure la comunicació entre els membres de la família, fomentant el pensament crític. Es poden aprofitar moments compartits de la vida diària (pel·lícules, notícies, contes, situacions a l’escola...) que ens permeten abordar la complexitat de la realitat i la diversitat.

• Llenguatge. Tenir en compte la importància del llenguatge. Ser conscients per tal d’evitar l’ús de comentaris i tòpics sexistes i fer ús d’un llenguatge inclusiu. Hem de tenir present que el llenguatge construeix pensament i el pensament construeix realitats.

• Expressió de sentiments. Permetre l’expressió dels sentiments dels diferents membres de la família, més enllà del seu  gènere.

• Joguines, jocs, contes. Promoure que totes les criatures puguin fer un ús lliure i segur de qualsevol joc i joguina, permetent l’exploració i el desenvolupament de la seva imaginació i de la seva creativitat.

Hem de ser conscients que a la nostra societat encara es dona una segregació de les joguines en funció del gènere, però també que cada cop més aquesta segregació és qüestionada i s’estan creant espais de joc lliures de prejudicis. En relació als contes, des de fa uns anys es disposa de tot un ventall de materials que ajuden a fomentar la diversitat i la igualtat.

• Activitats extraescolars. Cada persona és lliure de triar l’activitat que més li agradi, independentment del seu gènere. Si ens preocupa una possible resposta inapropiada o hostil de l’entorn, dissenyar espais segurs i de comunicació, així com buscar figures aliades i referents a qui poder consultar en cas necessari.

• Tasques domèstiques. Compartir la responsabilitat de les tasques de la llar.

• Xarxes socials. Interessar-nos i dialogar sobre l’ús i continguts de les xarxes socials que consumeixen ens permetrà conèixer quins referents tenen i, en cas necessari, aportar-ne d’alternatius o buscar-los conjuntament.

Com a progenitors és important recordar que ​hi ha tota una sèrie d’accions possibles i útils per a trencar estereotips de gènere, així com entendre que el model familiar seria un dels principals factors per tal que la persona adopti una actitud més respectuosa, igualitària i lliure d’estereotips i prejudicis sexistes.

(*) La coeducació és l'acció educadora que potencia la igualtat real d'oportunitats i valora indistintament l'experiència, les aptituds i l'aportació social i cultural de les persones, en igualtat de drets, sense estereotips sexistes, homofòbics, bifòbics, transfòbics o androcèntrics ni actituds discriminatòries per raó de sexe, orientació sexual, identitat de gènere o expressió de gènere.

Publicació:  08/08/2023 Última modificació:  15/02/2024
educació · igualtat
Avatar de SJD
Diana Polo Rangel

Psicòloga infantil i juvenil. Especialitzada en: Psicologia clínica.

Unitat de Trastorns del moviment
bonifacio-guillen-agusti
Agustí Bonifacio Guillen

Treballador social. Especialitzat en Salut Mental.

Àrea de Salut Mental

Avis i néts: com reforçar aquest vincle ple de valors

Avis i néts: com reforçar aquest vincle ple de valors

Els avis són un pilar molt important a les famílies actuals. A més d’oferir una ajuda molt important als pares, el vincle que es crea entre avis i néts és molt ric i aporta valors essencials al petit.

L'educació al marge del sexisme: com fomentar la igualtat entre nens i nenes

L'educació al marge del sexisme: com fomentar la igualtat entre nens i nenes

L'actitud sexista encara està molt patent entre els més joves. Per prevenir actituds discriminatòries i casos greus de maltractaments en un futur és bàsica l'educació per a la igualtat des de la primera infància i ser un model positiu de conducta.

Tolerància i respecte, dues qualitats que hem de transmetre als nostres fills

Tolerància i respecte, dues qualitats que hem de transmetre als nostres fills

La convivència entre diferents cultures i l'imparable avanç tecnològic plantegen nous reptes als quals la societat ha de fer front. Tolerància i respecte haurien de ser els valors guia en un món global.

La competitivitat en l'esport

La competitivitat en l'esport

Si bé l’esport és una pràctica molt recomanada en els nens, i la competitivitat forma part del joc, sovint es veuen sotmesos a una pressió desmesurada per aconseguir resultats i qualificacions. Què podem fer per rebaixar aquest estrès?