Els entrepans, són una opció d'alimentació saludable?

nino-comeindo-un-bocadillo

Els entrepans són un dels recursos més utilitzats per preparar àpats d’una forma fàcil i ràpida. I sobretot l’opció més escollida quan es prepara menjar per endur, ja sigui com a part de l’esmorzar per menjar a l’hora del pati, com a berenar al sortir de l’escola o quan es va d’excursió.

Per tant, els entrepans formen part de manera habitual de la nostra alimentació i per això cal que siguin el més variats i equilibrats possibles.  La pregunta és: un entrepà pot ser un àpat complert i equilibrat? La resposta és SÍ, però sols si se segueixen els següents consells.

En anteriors ocasions hem parlat dels aliments que haurien de formar part d’un esmorzar o berenar i dels que haurien de compondre el dinar o sopar. Per fer un repàs, serien aquests.

• Per a l’esmorzar o el berenar, hem d’intentar incloure sempre com a mínim el següents tres grups d’aliments: un cereal, un làctic i una fruita. Aquesta combinació la podem fer perfectament a través d’un entrepà, per exemple, una torrada de pa de nous untada amb formatge cremós i amb unes rodanxes de figa.
  • En canvi, per dinar o per sopar, els grups d’aliments que hem de procurar incorporar són: una part de farinacis, una part de verdura i una part d’aliments proteics. De la mateixa manera que amb l’esmorzar, si ens fem un entrepà de pit pollastre a la planxa i escalivada també aconseguirem un àpat equilibrat a través d’un entrepà. Completant-lo, com ja sabeu, amb una peça de fruita per postres.

En el vídeo que us presentem en aquest article, l’Aleix, un nen de 7 anys, prepara tres entrepans diferents que porten el mateix farcit. Amb això volem fer palesos dos conceptes:

1. El primer és el fet que podem fer entrepans molt variats i no limitar-nos sempre als més habituals o quotidians. En aquest cas, aquesta varietat s’explica a través dels tipus de pans que es poden utilitzar: des de les opcions refinades o integrals fins a incorporar pans menys coneguts com la pita o les tortillas.
  2. El segon és que aquestes elaboracions són molt adients per fer que els més petits es comencin a interessar per preparar-se el seu menjar o, fins i tot, preparar-lo per als seus amics. Fer diferents entrepans pot formar part d’una trobada amb diferents nens o de l’àpat d’una festa d’aniversari.

Entrepans de verdura amb pernil cuit i formatge cremós

Ingredients per a 4 persones:

• 4 pans de pita, 4 tortillas o 8 llesques de pa de motlle integral
  • ½ enciam petit
  • 2 tomàquets
  • 1 ceba tendra
  • 4 talls de pernil cuit
  • 2 cullerades de formatge cremós
  • Oli d’oliva verge
  • Sal

Elaboració:

Per al farcit:

1. Feu que els nens netegin l’enciam i els tomàquets.
  2. Feu que els nens esmicolin l’enciam.
  3. Talleu el tomàquet a rodanxes.
  4. Talleu la ceba a daus petits.
  5. Feu que els nens esmicolin el pernil cuit.
  6. En un bol, poseu l’enciam, la ceba i el pernil cuit.
  7. Feu que els nens afegeixin el formatge cremós i remenin bé.
  8. Amaniu el farcit amb un raig d’oli d’oliva i un polsim de sal.

Per al pa de pita:

1. En una paella, torreu el pa per les dues cares.
  2. Amb un ganivet, obriu el pa per la meitat per poder-lo farcir.
  3. Afegiu unes rodanxes de tomàquet.
  4. Feu que els nens l’omplin de farcit.

Per al pa de motlle:

1. Feu que els nens untin una de les llesques amb el farcit.
  2. Afegiu unes rodanxes de tomàquet al damunt.
  3. Tapeu el sandvitx amb l’altra llesca.

Per a la tortilla:

1. Feu que els nens col•loquin una franja de farcit al centre de la tortilla.
  2. Afegiu unes rodanxes de tomàquet.
  3. Feu que els nens enrotllin la tortilla.

Article realitzat per:

Fundació Alícia