Adolescent trist amb el mòbil. Freepik

Què és el ciberbullying i com detectar si el teu fill ho està patint

Adolescent trist amb el mòbil. Freepik

El ciberbullying, o assetjament a través d'Internet, és un greu problema que es dóna entre nens i adolescents usuaris de les noves tecnologies. De fet, al voltant d'un 20% dels adolescents ha patit alguna vegada assetjament cibernètic, a través de les xarxes socials o del telèfon mòbil.

Per evitar que un nen pateixi ciberassetjament cal prevenir certes conductes i conèixer davant quins senyals hem d'estar alerta per evitar que el menor se senti greument intimidat o que apareguin possibles trastorns psicològics importants, incloent conductes autolesives en els casos més greus.

Per prevenir que aquests casos es produeixin, l'educació és fonamental. Ensenya al teu fill a protegir la seva intimitat, i transmet-li l'important valor que tenen les dades personals. Això inclou dades, adreces (tant físiques com de correu electrònic), fotografies, dades sobre la vida privada, etc. Dóna-li a entendre que no pot publicar tot això de forma indiscriminada, ja que sempre pot ser utilitzat en contra seva, i que només ha de donar-ho a persones d'extrema confiança i per raons justificades.

A més, recomana-li que es mantingui allunyat de xats o fòrums on es tractin temes molt radicals (racisme, xenofòbia, etc.). Així mateix, és important que el mantinguis allunyat de contactes anònims dubtosos, i l’adverteixis que mai s'ha de veure amb persones desconegudes, encara que hagi contactat amb elles a través de les xarxes. Finalment, ofereix-li confiança. És la millor manera que t'informi immediatament si comença a ser objecte d'alguna pràctica perjudicial o sospitosa.

Si el teu fill és víctima de ciberbullying

El teu fill podria estar sent víctima de ciberassetjament si observes alguna d'aquestes conductes:

• Altres menors l'amenacen, l'humilien, el provoquen o publiquen fotografies seves una mica compromeses.

• Descobreixes que altres estan difonent falsos rumors sobre ell, encara que al principi semblin innocents.

• Trobes perfils o pàgines anònimes dedicades únicament a difamar-lo.

• Detectes que algú ha dissenyat un perfil fals d'ell en alguna xarxa social.

• Es queixa que algú ha modificat o alterat el seu propi perfil.

• Rep amenaces o insults mitjançant fòrums, xats, comentaris, missatges de mòbil o correus electrònics.

Un cop hagis aconseguit identificar el problema, s'aconsella als pares actuar de forma ràpida, abans que el problema es faci més gran. Segueix aquests passos:

• Guarda totes les proves que tinguis sobre l'assetjament contra el menor.

• Tanca la connexió immediatament quan comencin a molestar-lo, però sense ometre el pas anterior.

• Si identifiques l'agressor o els agressors, dóna'ls a entendre formalment que estan cometent un delicte.
  • Si l'assetjament es produeix en un lloc amb gestors o administradors, adverteix-los del problema.

• Si les amenaces són greus, has de denunciar el cas, primer, davant els responsables del centre educatiu, i posteriorment a la policia si el primer no ha donat resultat.

Si el teu fill fa ciberbullying

De la mateixa manera, també has de reaccionar a temps si observes que el teu fill podria estar exercint ell mateix el ciberassetjament . Per evitar-ho, segueix les següents orientacions:

• Ínstal a adreçar-se sempre als altres amb correcció i amb respecte en els entorns virtuals.

• Recorda-li que no ha de fer a la xarxa el que no faria a la vida real (amenaçar, intimidar...).

• Controla’l si veus que passa massa temps davant de les pantalles.

• Convida’l a la reflexió, en cas que descobreixis que ha insultat o amenaçat algú, i recomana-li que retiri l'amenaça, ja que és una cosa que podria portar-li problemes.

Finalment, és un suggeriment a tenir en compte que l’ordinador estigui situat al menjador, o en general, en un espai comú de casa. Recomanem la visita de la web Pantallas Amigas per tenir més informació sobre el tema.

Publicació:  16/10/2021 Última modificació:  16/07/2024
bullying · ciberbullying · ciberassetjament · assetjament escolar
Promoció i educació per a la salut dirigides a les futures mares, els infants, els adolescents i les seves famílies. Coneix-nos

Reptes a l'entorn escolar per als alumnes amb trastorns de l'espectre autista

Reptes a l'entorn escolar per als alumnes amb trastorns de l'espectre autista

L'entorn escolar, des de les primeres etapes comporta reptes per a tots els alumnes. No obstant això, els reptes als quals s'enfronten els alumnes amb TEA són majors amb l'arribada de la secundària a causa de les pròpies particularitats del trastorn.

Què és l'assetjament escolar (bullying) i què podem fer les famílies per prevenir-lo i abordar-lo?

Descobreix la importància de prevenir i abordar l'assetjament escolar. Coneix les conseqüències i estratègies efectives per a protegir els teus fills.

Com abordar l'assetjament escolar (bullying) a l’aula?

Com abordar l'assetjament escolar (bullying) a l’aula?

Endinsem-nos en el problema global de l'assetjament entre nens i adolescents, el seu impacte en la salut i benestar, i les estratègies efectives per a prevenir-ho a les escoles

Com evitar que els menores pateixin grooming (assetjament sexual per Internet)

Com evitar que els menores pateixin grooming (assetjament sexual per Internet)

Internet pot comportar riscos per als joves. Un d'ells és el grooming, l'assetjament sobre un menor a través de la xarxa amb un objectiu sexual. Dóna'ls eines per a que facin un ús eficaç d'Internet i evitin qualsevol contacte amb possibles assetjadors.