Els hàbits saludables, un assumpte de família

padre-hija-cocinando

El refranyer popular porta segles predicant el mateix consell: més val prevenir que curar. No obstant això, sembla ser ara el moment adequat perquè, després de més de tres anys de pandèmia mundial, la societat es prengui de debò aquesta lliçó.

Introducció

La cura de la salut, entès de manera integral, és el motor de la vida. En ple segle XXI, la percepció del benestar humà ha evolucionat en alguna cosa més que la simple absència de malaltia. En canvi, refereix un ideal més ampli i complex, reflex de les preocupacions i necessitats de la societat actual. És una complexa combinació de factors relacionats amb la salut física, mental, emocional i social d'una persona. El benestar està estretament relacionat amb la felicitat i la satisfacció vital. En poques paraules, el benestar podria descriure's com el que un sent per si mateix i per la seva vida.

Les dades científiques també porten anys alertant del pes que els hàbits de vida exerceixen sobre la nostra salut. En les últimes dècades, les millores en la nutrició, higiene, habitatge, subministrament d'aigua i seguretat alimentària han propiciat un augment de la supervivència.

Al mateix temps han incrementat la seva presència les denominades malalties no transmissibles, aquelles amb conseqüències a llarg termini per a la salut i en l'aparició de la qual juguen un paper important factors de risc evitables, com el tabac, l'alcohol, el sedentarisme o les dietes poc equilibrades. Entre elles figuren el càncer, les malalties cardiovasculars, la diabetis i les malalties pulmonars cròniques.

Aquest fenomen no és aliè a la població infantil i ha anat augmentant progressivament. El primer Informe FAROS, Els problemes de salut infantil. Tendències als països desenvolupats (2008) va constatar que, mentre que alguns indicadors havien millorat, uns altres reflectien severs problemes a nivell social, com l'augment de l'obesitat, la diabetis o els trastorns de salut mental, entre altres, que avui dia suposen grans reptes per a la salut pública.

Concepte de salut 360°

L'Observatori FAROS porta més d'una dècada estudiant les tendències en salut maternoinfantil. D'acord amb la definició establerta per l'OMS que “la salut és un estat de complet benestar físic, mental i social, i no solament l'absència d'afeccions o malalties”, FAROS conceptualitza la salut com un aspecte global, integral i holístic en el qual influeixen diverses variables.

Aquestes variables han estat agrupades sota el concepte que s'ha denominat Salut 360°:

Salut 360

L'equilibri d'aquestes sis àrees, relacionades entre si, depèn, en bona part, del nostre estil de vida i els hàbits diaris que practiquem. Explicar la importància d'adquirir hàbits saludables ha de ser un objectiu primordial per a qualsevol família.

El paper de les famílies: predicar amb l'exemple

La infància és la millor edat per a adquirir bons costums i hàbits saludables, i les famílies han de ser conscients d'això. La pràctica d'un estil de vida saludable des d'una edat primerenca és crucial per a la prevenció de malalties en edat adulta i millorar la salut de la comunitat en el seu conjunt.

En moltes ocasions, aconseguir que nens i adolescents posin en pràctica els hàbits més recomanables no és una tasca senzilla. Menjar fruita o peix, dormir les hores recomanades, rentar-se bé les dents o no abusar de les pantalles pot convertir-se en una missió gairebé impossible.

Per a no desistir en l'intent, les famílies hem de recordar que predicar amb l'exemple és la forma més eficaç d'aconseguir que els nostres fills i filles adquireixin uns hàbits de vida saludables. No hem d'oblidar que una gran part de l'aprenentatge durant la infància s'adquireix mitjançant la imitació.

Malgrat el ritme frenètic del dia a dia familiar, hem de procurar exigir als nostres fills i filles allò que nosaltres mateixos fem. Els nens i adolescents també ens observen i detecten les incongruències entre el nostre discurs i les nostres accions.

En qüestió d'hàbits, cada petit gest compta. Repetir un mateix discurs una vegada i una altra no garanteix que el missatge aconsegueixi calar en els nostres fills i filles. Les famílies hem d'actuar, demostrar i donar exemple. Compartir moments en família que permetin promoure hàbits saludables, així com implicar-los en les tasques i rutines diàries de la vida familiar afavorirà l'adquisició d'un estil de vida saludable, capaç de perdurar en el temps.

Publicació:  05/04/2024 Última modificació:  05/04/2024
hàbits saludables · família · salut infantil
Promoció i educació per a la salut dirigides a les futures mares, els infants, els adolescents i les seves famílies. Coneix-nos

Consells per viatjar amb nens

Consells per viatjar amb nens

Viatjar amb nens pot ser un plaer però també un desafiament. L'American Academy of Pediatrics (AAP) ofereix els següents consells per organitzar uns viatges familiars segurs i lliures d'estrès.

Els beneficis de viatjar amb nens

Els beneficis de viatjar amb nens

Viatjar, ja sigui a l'altra part del món o a la ciutat del costat de casa, aporta als nens grans beneficis per a desenvolupar-se social i emocionalment, i els genera una nova actitud davant la vida i cap als altres. Així que, ja saps on aniràs les properes vacances?

Com se celebra el Nadal en altres parts del món?

Com se celebra el Nadal en altres parts del món?

Celebracions diverses: Befana, Pai Natal, Baboushka. Tot i la distància, milions comparteixen la il·lusió nadalenca. Com se celebra a altres països?

Les malalties mentals són hereditàries?

Les malalties mentals són hereditàries?

Si tenim un trastorn mental i estem considerant tenir un fill, probablement ens preguntarem si podem passar el nostre trastorn a aquests. Què diu l'evidència científica sobre l'herència dels trastorns mentals?