Nena amb herpes labial

Herpes labial en nens, per què ócorre i com acabar amb ell

Nena amb herpes labial

El de l'herpes simple tipus 1 (VHS 1) és un virus amb el qual la majoria de nosaltres entra en contacte durant la infància. La infecció inicial que produeix és l'estomatitis, un episodi de febre que sol ser elevada, nafres a la boca, mal de coll i inflamació dels ganglis del coll.

No obstant, a diferència de la majoria de virus, el nostre sistema immune no és capaç de suprimir-lo completament. Aquest queda latent en els ganglis nerviosos del crani i, en algunes situacions en què les nostres defenses poden "baixar la guàrdia" (estrès, falta de son, algunes malalties, exposició al sol...), el virus de l'herpes es manifesta de nou produint unes lesions característiques que generalment afecten la pell dels llavis. Per tant, es diu herpes labial a la recidiva de la infecció pel virus de l'herpes tipus 1.

Es caracteritza per petites butllofes (vesícules) agrupades, en forma de raïms, envoltades d'una pell lleugerament enrogida, que amb el pas dels dies es trenquen i es cobreixen d'una crosta. Generalment produeixen picor i sensació de formigueig o cremor, fins i tot abans d'aparèixer les lesions. En tractar-se de lesions superficials, en una setmana aproximadament curen sense deixar cicatriu.

Com es contagia?

El virus es contagia a la infecció inicial a través de les gotes de saliva, i en el cas de les recidives (herpes labial) pel contacte amb el líquid que contenen les vesícules.

Per tant, és important que els nens en aquests dies no assisteixin a la guarderia o al col·legi fins que les lesions estiguin en fase de crosta i que no comparteixin estris com gots, coberts, etc.

Quin és el seu tractament?

Actualment no existeix cap tractament curatiu que eradiqui l'herpes. L'aciclovir tòpic en pomada pot disminuir el contagi però no ha demostrat eficàcia en la curació de les lesions.

Es pot aplicar vaselina en les lesions per prevenir que les crostes es fisuren i sagnin, disminuir les molèsties que se'n deriven i facilitar la seva curació.

En persones predisposades és important tenir en compte els factors desencadenants i, sempre que sigui possible, evitar-los o minimitzar-los: intentar evitar l'estrès, aplicar protecció de llavis en cas d'exposició solar...

Quines complicacions pot produir?

L'herpes labial sol curar sense complicacions. La més freqüent és la sobreinfecció de les lesions per bacteris de la pell, el que es coneix com impetiginització. Es reconeix per l'aparició de signes d'inflamació en les lesions i aparició de noves al voltant, ja que es contagia per contacte.

Per al seu tractament sol ser suficient amb una higiene diària adequada amb aigua i sabó i amb l'aplicació d'antibiòtics tòpics, en crema o pomada.

Les recidives de l'herpes, quan afecta zones més delicades com la còrnia, poden produir complicacions més importants.

Publicació:  06/06/2021 Última modificació:  14/06/2024
herpes · herpes labial
Promoció i educació per a la salut dirigides a les futures mares, els infants, els adolescents i les seves famílies. Coneix-nos

Herpes zòster en nens i adolescents: causes, símptomes i tractament

Herpes zòster en nens i adolescents: causes, símptomes i tractament

L'herpes zòster pot ser greu en les persones grans, però no sol afectar a nens o adolescents. Si un nen o adolescent el desenvolupa, el més probable és que sigui lleu i que es curi sol, tot i que és molt contagiós. Quines són les causes, símptomes i manera de tractar-lo?