Ulleres de sol en la infància, salut o estètica?

Nena amb ulleras de sol

Necessiten els nens portes mala sort de sol? Consells sobre la protecció ocular infantil enfront de l'exposició solar i com triar les ulleres adequades.

Introducció

L'arribada del bon temps és una oportunitat perquè nens i nenes gaudeixin a l'aire lliure i la naturalesa. Amb la pujada de les temperatures, comencem a desfer-nos de capes d'abric per a per fi sentir la calor del sol en la nostra pell.

De la mateixa manera que ocorre en l'edat adulta, protegir la pell enfront de les agressions de l'exposició solar durant la infància és fonamental i l'ús de crema solar està àmpliament estès, però, què hi ha dels ulls? Han de portar ulleres de sol els nens o són només un accessori?

Són necessàries les ulleres de sol?

Les ulleres de sol són un sistema de protecció ocular que ens protegeix enfront de les radiacions solars, especialment les de més alta energia, és a dir, les radiacions ultraviolades (UV). Al llarg de l'any, els nens i nenes reben més exposició solar que els adults.

Aquesta major exposició a la llum solar augmenta el risc de lesions oculars relacionades amb la llum ultraviolada (UV). A diferència dels ulls dels adults, els dels nens encara estan madurant i no poden filtrar els nocius raigs UV amb la mateixa eficàcia.

No obstant això, actualment encara no s'ha demostrat que l'ús d'ulleres de sol durant la infància tingui un efecte positiu destacat en el desenvolupament visual dels nens de manera que, els criteris per a l'ús d'ulleres de sol en la infància són els mateixos que en l'edat adulta.

En aquest sentit, les recomanacions dels oftalmòlegs es limiten a aquells casos en els quals els nens experimenten molèsties amb la llum solar al carrer o en la naturalesa.

Les ulleres de sol no són l'únic mètode de protecció ocular. No hem d'oblidar que les gorres sobrers també poden resultar molt beneficiosos per a reduir les molèsties de visió causades per la radiació solar.

Com triar correctament unes ulleres de sol

A l'hora de triar unes ulleres de sol per als nostres fills existeixen alguns aspectes que hem de tenir en compte perquè la protecció solar sigui realment efectiva. Els oftalmòlegs destaquen la importància d'optar per lents adquirides en establiments especialitzats que garanteixin les propietats òptiques del producte.

• Busca protecció UV. S'ha de triar sempre un model que contingui filtre solar. Existeixen diferents tipus de filtre UV, que van des del filtre 0 (amb una absorció de la radiació menor al 20%) fins al filtre 4 (d'absorció pràcticament completa).

• Determina el motiu del seu ús. No es necessita el mateix nivell de protecció per a l'alta muntanya (en la pràctica d'esport com l'esquí o l'alpinisme), on la incidència dels raigs UV és molt elevada, que per a caminar pel carrer o anar a la platja.

• Assegura't que siguin resistents. Els infants actius necessiten ulleres de sol resistents als cops i amb lents a prova d'esgarrapades. Les muntures han de ser flexibles però resistents. Assegura't que s'ajustin bé a la seva cara.

• Observa i escolta al teu fill o filla. Si els nens es resisteixen a portar ulleres de vista o de sol, observar el seu comportament o parlar amb ells pot destapar el motiu pel qual no se senten a gust, com un mal ajust o incomoditat en portar-les.

Publicació:  09/08/2023 Última modificació:  26/03/2024
ulleres de sol