El 80% dels adolescents no fa prou exercici físic

chicas-jugando-futbol

El sedentarisme és un gran problema en la nostra societat actual. Segons una enquesta europea de la salut, feta el 2020, el 46,5% dels homes i el 54,8% de les dones no fan cap exercici físic. Però aquest problema és molt més greu entre els adolescents.

El 80% dels adolescents no arriba al mínim marcat per l'OMS

Bàrbara Àlvarez, membre de l´Associació d´Infermeria Familiar i Comunitària de Catalunya, afirma que el 80% dels adolescents no arriba al mínim marcat per l´Organització Mundial de la Salut, fixat en 60 minuts d'activitat física al dia. Una de les causes que expliquen aquesta situació és que l’assignatura d’educació física no s’ha modificat en nombre d’hores lectives ni en contingut, en cap de les vuit lleis educatives que s’han aprovat des que Espanya és una democràcia.

Beneficis de l’esport en l’adolescència

Àlvarez té molt clar que “L'adolescència és una fase de transformacions estructurals i funcionals. L’activitat física ajuda a millorar l’autoestima. De fet, l'evidència científica demostra que l'exercici està associat amb una salut mental i un benestar millor entre els adolescents. Entre d'altres, disminueix l'ansietat i les dificultats socioemocionals”; i afegeix que l'educació física redueix el risc de desenvolupar diabetis i trastorns cardiovasculars, entre d'altres malalties.

L'educació física hauria de ser essencial a l’aula

L'educació física ha estat sempre considerada una activitat no essencial. A primària i ESO, no passa de dues hores lectives a la setmana, cosa clarament insuficient. A la primària, aquesta deficiència se supleix amb el joc i un moviment constant dels nens i nenes. Però en arribar a la ESO, els infants deixen de jugar com abans, tenen molts més deures per fer a casa i a això se li suma l'ús del mòbil que encara provoca més sedentarisme.

Sara Tabares, entrenadora, directora esportiva de l'empresa Performa (València), explica en un capítol dedicat a les nenes sedentàries, a l'assaig  “Elles entrenen”, que aquest problema és particularment important entre les noies.

D'altra banda, Alberto Dorado, professor de Gestió Esportiva i Innovació Educativa a la facultat de Ciències de l'Activitat Física i l'Esport de la Universitat de Castella-la Manxa, també reclama més hores lectives, tot i saber que és una cosa molt complicada degut al poc temps disponible per convertir l'assignatura en la superassignatura que hauria de ser. El professor demana una especial atenció a atraure les noies perquè la bretxa de gènere i el foment a l'esport no sigui tan gran com ho és ara.

Al batxillerat el problema s’agreuja

La Llei és encara més restrictiva al batxillerat, on l’activitat física només és obligatòria durant el primer curs, però reduïda a una hora i mitja a la setmana, deixant la resta del batxillerat sense educació física.

El Consell General de l'Educació Física i Esportiva (ColeIf) recomana que “L'educació física durant el batxillerat s'hauria de contemplar com una oportunitat per fer baixar la taxa d'abandó de la pràctica fisico-esportiva. A més, ajuda a millorar l’autoestima i és una matèria fonamental per a l'orientació acadèmica de multitud d'estudiants”.

Publicació:  25/01/2023 Última modificació:  22/03/2024
adolescent · esport · activitat física · hàbits saludables
Promoció i educació per a la salut dirigides a les futures mares, els infants, els adolescents i les seves famílies. Coneix-nos
Pereda, O. (2022, 3 diciembre). El 80% de los adolescentes hace menos ejercicio físico del recomendado. elperiodico. https://www.elperiodico.com/es/sociedad/20221203/adolescentes-practican-poca-actividad-fisica-79337564 (S/f). Gob.es. Encuesta Europea de Salud en España. https://www.sanidad.gob.es/estadEstudios/estadisticas/EncuestaEuropea/Enc_Eur_Salud_en_Esp_2020.htm

Com afavorir que els nostres fills tinguin relacions d'amistat sanes

Com afavorir que els nostres fills tinguin relacions d'amistat sanes

Quan els fills comencen a créixer i sobretot quan entren a l'adolescència als pares ens comença a preocupar quines amistats trien els fills, si són les més adequades per a ells i com poden influir aquestes en el seu benestar.

Anticonceptius: tot el que els teus fills necessiten saber

Anticonceptius: tot el que els teus fills necessiten saber

És un fet que els joves s'inicien en les relacions sexuals cada vegada més aviat. El més important és que, quan decideixin fer-ho, tinguin al seu abast tota la informació, entre ella els anticonceptius disponibles. T'oferim una guia sobre els principals anticonceptius i les seves característiques.

Recomanacions per a la noia adolescent que practica esport

Recomanacions per a la noia adolescent que practica esport

En aquest article ens centrem en la noia adolescent que practica esport i es proposen un seguit de consells per a que la pràctica esportiva sigui el més beneficiosa possible.

Què fer quan el teu fill adolescent et demana sortir de festa aquest Nadal?

Què fer quan el teu fill adolescent et demana sortir de festa aquest Nadal?

El teu fill adolescent t'ha demanat que li deixis sortir aquestes festes? T'oferim recomanacions per preparar els primers moments d'oci nocturn.

Activitats relacionades