Bebé en el pediatra mirando oído

Cossos estranys en nas i orelles. Com actuar en nens?

Bebé en el pediatra mirando oído

La introducció de cossos estranys a les orelles o al nas és relativament freqüent en nens, sobretot en edat preescolar. Generalment es tracta de petites peces de joguines o abaloris (peces de collarets o polseres) o de material escolar, inclosa la plastilina.

En la majoria de vegades es detecta el mateix dia en què s'ha produït, ja sigui perquè es visualitzen o perquè el nen ho explica o es queixa del mal. No obstant això, d'altres vegades, si estan molt introduïts, poden passar desapercebuts durant dies, o fins i tot setmanes, i detectar-ho posteriorment perquè el nen presenta supuració o secreció pudent, pèrdua d'audició en el cas de les oïdes o mal de cap en el cas que s'allotgi al nas.

En el cas que el cos estrany tingui una localització superficial i sigui fàcil d'extreure, es pot intentar. Una maniobra senzilla, quan estan localitzats en el nas, és fer que el nen es moqui tapant la fossa nasal contrària per expulsar l'objecte mitjançant l'empenta que produeix l'aire en ser exhalat.

En cas contrari, o si tenim dubtes, és millor no tocar-ho i consultar amb el seu pediatre. Aquest pot intentar extreure'l amb altres mètodes, com la injecció d'aigua temperada a pressió (en el cas de l'oïda, sempre que no hi hagi sospita de perforació del timpà) o amb un ganxo amb cotó.

En alguns casos cal derivar el nen a l'otorinolaringòleg en cas de que l'extracció sigui especialment difícil, ja sigui per la grandària, per la localització o pel tipus de cos estrany.

Mereix una consideració a part quan es tracta d'insectes en el conducte auditiu. En aquests casos és imprescindible matar-los abans de procedir a la seva extracció per evitar picades. Això es pot fer injectant alcohol o oli en el conducte auditiu.

Publicació:  20/10/2019 Última modificació:  22/04/2024
urgències
Escola de Salut SJD
Promoció i educació per a la salut dirigides a les futures mares, els infants, els adolescents i les seves famílies. Coneix-nos

Augmenten les lesions esportives en nens

Augmenten les lesions esportives en nens

Un article publicat a La Vanguardia posa de manifest que les lesions esportives en nens i adolescents tendeixen a augmentar.

Com tractar les ferides en nens

Com tractar les ferides en nens

Les ferides són lesions de la pell produïdes per abrasió, esquinç o tall. Són molt freqüents durant la infància per la pràctica esportiva i per les característiques del joc infantil, eminentment físic. Per això és important tenir unes nocions bàsiques de com tractar-les.

Com actuar en cas que un nen es clavi un objecte a la pell?

Com actuar en cas que un nen es clavi un objecte a la pell?

Donada la freqüència amb la qual els nens pateixen traumatismes, la presència de cossos estranys en pell és relativament freqüent durant els primers anys de vida. Com actuar en cas que un nen es clavi un objecte a la pell?

Mal de pit en nens: què ho causa i quan cal visitar-se amb el pediatre

Mal de pit en nens: què ho causa i quan cal visitar-se amb el pediatre

El dolor toràcic en la infància és comuna, especialment en l'adolescència. Pot tenir diverses causes, sent les més freqüents el dolor idiopàtic i musculoesquelètic, que responen bé al repòs i analgèsics. El dolor d'origen cardíac és rar en nens, però si es presenta amb febre, malestar, dificultat respiratòria o palpitacions, s'ha de buscar atenció mèdica. També és important consultar si hi ha antecedents familiars de malalties cardíaques o mort sobtada. El dolor toràcic pot generar preocupació en el nen i la família, per la qual cosa és essencial una avaluació mèdica adequada.