Com afecta l’ús de pantalles en la salut ocular i visual?

Niña pequeña viendo un vídeo en el móvil

El ritme de vida actual i les activitats diàries fan que la majoria de nens i nenes passin bastantes hores davant d'alguna pantalla, ja sigui en el centre escolar amb l'ordinador, o en el seu temps lliure amb telèfons intel·ligents o tauletes, la qual cosa també provoca l'exposició a la llum blava d'aquests dispositius. Com afecta l'exposició a pantalles a la salut visual?

La llum blava i les pantalles digitals

L'espectre de la llum solar es compon, d'una banda, de longituds d'ona curtes i d'alta
energia, des de la radiació ultraviolada (UV, 280-400 nanòmetres) fins a la llum visible de la qual forma part la blava (VIS, 400-700 nm).

De l'altra, hi ha les longituds d'ona llargues i de baixa energia: la radiació infraroja (700 nm).

La llum visible es pot classificar segons la longitud d'ona d'emissió en blava (la més propera a la radiació ultraviolada), verda i vermella.

Qualsevol pantalla, sigui de mòbil, televisió, tauleta o rellotge intel·ligent, en genera. També n'irradien els flaixos de les càmeres, els fluorescents i els LED.

Espectre llum solar

La radiació solar també conté llum blava i és necessari estar-hi exposat. Per exemple, permet que el cervell sincronitzi el rellotge biològic del cos amb els cicles naturals a través dels ritmes circadiaris.

Una bona part de la nostra vida gira al voltant de les pantalles. No només a nivell educatiu i laboral, també l´oci està marcat per l´ús d´aparells com telèfons, ordinadors o televisors que, entre altres coses, desprenen llum de longitud d'ona curta,

Quin paper juga la llum blava en la salut ocular i visual?

Els ulls humans no estan dissenyats per enfocar tantes hores a distàncies tan properes com quan llegim o mirem les pantalles dels nostres mòbils.

Això sol ja pot acabar provocant la síndrome visual informàtica (SVI), amb símptomes com cansament ocular, picor d'ulls, visió borrosa, problemes d'enfocament, ull sec i hipersensibilitat a la llum, entre d'altres, ja que durant aquest procés la freqüència de parpelleig disminueix de manera important.

La llum blava o llum d'ona curta emesa per aquests dispositius no tindria afectacions greus a la retina, però sí algunes de lleus. Hi ha evidències, però sense unanimitat. Existeixen diferents estudis científics que conclouen que l'exposició a la llum blava traspassa la còrnia i arriba a la retina, cosa que pot provocar ull sec, cataractes i degeneració macular.

Els autors remarquen que també influeix en la producció hormonal i afecta negativament la qualitat del son.

La llum blava afecta directament al cicle circadiari del cos. Durant el dia ens desperta i estimula, però l'exposició excessiva d'aquest tipus de llum que prové de la televisió, ordinador o telèfon mòbil durant la nit pot dificultar la conciliació de la son. Per aquest motiu és recomanable limitar les hores davant d'una pantalla durant les dues hores prèvies a anar a dormir.

No s'ha estudiat prou si la llum blava pot provocar altres problemes greus, com pèrdues de visió. Hi ha proves que suggereixen que, amb exposició crònica, pot haver-hi estrès oxidatiu i,fins i tot, mort de cèl·lules de la retina especialitzades en la fotorecepció.

Què podem fer per evitar molèsties amb l'ús de les pantalles digitals?

Podem aplicar la norma dels 20-20-20. Es tracta d'apartar la mirada de qualsevol pantalla cada 20 minuts i mirar un objecte situat a 20 peus de distància (uns 6 metres) durant almenys 20 segons.

Controlar molt bé la distància en la qual treballem davant d'aquests dispositius. Respectar els 40-50cm davant l'ordinador i mai fer servir el telèfon mòbil o la tauleta a menys de 30cm.

Molt important també és el temps que passem a l'aire lliure, no només pel fet d’utilitzar menys la visió propera sinó que també ens beneficia l'exposició a la llum solar.

Quan enfoquem de prop, estem estimulant l'acomodació de l'ull per tal de poder enfocar en distàncies properes i no relaxem la musculatura i l'ull s'hi intenta adaptar. El globus ocular s'allarga i es fa més miop. El mateix passa amb els infants lectors compulsius: en aquest sentit, no està demostrat que les pantalles siguin pitjors, però el que sí que generen és més addicció.

És necessari fer servir vidres amb filtres per a la llum blava?

Recentment, s'ha fet més visible la necessitat d'utilitzar aquests tipus de vidres per filtrar la quantitat de radiació de llum blava durant l'ús dels dispositius electrònics, però sembla ser, fins a dia d'avui que es podria tractar tan sols d'una maniobra comercial.

L'eficàcia d'aquestes lents encara està en qüestió entre els científics, malgrat que les proves de laboratori indiquen que poden ser beneficioses.

Per tant, sembla que de moment el millor tractament és la prevenció. Es recomana restringir l'exposició a les pantalles i reduir el temps que hi passem al davant.

Publicació:  12/03/2024 Última modificació:  12/03/2024
vista · ulleres
Enric Puigventós
Enric Puigventós Rosanas
Optometrista pediàtric Servei d'Oftalmologia

Ulleres i lents de contacte en nens: què hem de tenir en compte?

Ulleres i lents de contacte en nens: què hem de tenir en compte?

Descobreix què has de considerar en triar ulleres i lents de contacte per a nens. Des de la muntura ideal fins al tipus de lent, conegui les característiques clau per a garantir una visió òptima i comoditat. A més, explori diferents tipus de lents de contacte i sistemes de neteja adequats per a cada cas. Confiï en un òptic optometrista per a una adaptació segura i revisions periòdiques.

Ús de pantalles i confinament: repercusió en la salut visual i recomanacions per a un bon ús

Durant el període de confinament que estem vivint s'ha incrementat l'ús de dispositius electrònics i, per tant, l'exposició a pantalles en nens i adolescents.