Niño desayuna tostadas con leche

Esmorzars i berenars saludables

Niño desayuna tostadas con leche

Els esmorzars i berenars sovint són els menjars en les quals els nens consumeixen més aliments processats de baixa qualitat nutricional com a brioixeria industrial, cereals amb sucre, galetes, lactis i derivats amb sucres afegits, etc. Són tan importants com els menjars principals i hem de procurar que siguin equilibrades, riques i saludables.

També és important considerar l'horari d'aquestes ingestes ja que, en funció del curs escolar, el menjar del migdia es fa més primerenc o més tard. És important que l'esmorzar no interfereixi en la fam del migdia i, a més, cal tenir en compte si el menjar es fa molt primerenc perquè, a l'hora del berenar, podrà incrementar la fam.

Els requeriments canvien en funció de l'edat, de l'activitat física, del metabolisme de cadascun… per la qual cosa és important adequar els menjars a la sensació de fam expressada pel nen. Un esmorzar pot fer-se en una o en dues ingestes repartides al llarg del matí. Si no es té molta gana a primera hora, es pot fer una ingesta més lleugera i complementar-la amb el desdejuni de mitjana demà.

Un esmorzar complet i equilibrat ha de contenir tres grups d'aliments:

• Cereals integrals: pa o torrades, cereals sense sucre com a flocs de blat de moro o de civada, musli, arròs inflat…

• Lacti o alimento font de proteïna: llet o iogurt natural, altres fonts de proteïna com a ous, formatge, conserves de peix, embotit, paté de llegums, etc. En cas de no consumir lactis, és adequat optar per begudes vegetals, però es recomana aquelles enriquides en calci i vitamina D.

• Fruita: fresca de temporada, sencera o trossejada. Cal recordar que els sucs de fruites, encara que siguin naturals, no són una ració de fruita ja que contenen un elevat contingut en sucres lliures.

També podem complementar l'esmorzar amb:

• Fruita deshidratada (orelluts, figues seques, passes, etc.)

• Fruita seca (ametlles, festucs, avellanes, nous, etc.)

• Hortalisses (tomàquet, *palitos de pastanaga, enciam, escalivada, etc.)

• Aliments font de greixos saludables (oli d'oliva verge extra, crema d'ametlles, tahina, etc.)

De la mateixa manera, els berenars han de prioritzar fruita fresca, fruita seca, cereals integrals i lactis. És un bon moment per a complementar allò que s'ha menjat durant el dia o per a introduir aquells aliments que volem fomentar.

Publicació:  09/04/2024 Última modificació:  11/04/2024
desdejuni · berenar
Fundació Alícia
Fundació Alicia

Fundació Alícia és un centre que investiga productes i processos gastronòmics; innovant i treballant per a millorar l’alimentació de les persones, posant especial atenció a les que tenen restriccions alimentàries i altres problemes de salut.

Lloc web

Torrades amb crema de cacau i plàtan

Torrades amb crema de cacau i plàtan

L'esmorzar i el berenar també són menjars importants en el nostre dia a dia i per això, hem d'intentar incloure aliments igualment saludables.

Claus per a un berenar saludable

Claus per a un berenar saludable

El berenar és una de les ingestes que els teus fills han de fer i encara que molts pares en són conscients no saben què és el més recomanable.