Embarassada amb un got de llet. Freepik

La importància dels micronutrients en la dieta de les embarassades

Embarassada amb un got de llet. Freepik

Els nutrients de la dieta són elements necessaris per al correcte funcionament del cos. Les darreres investigacions semblen demostrar que la dieta durant la gestació és important pel control metabòlic durant la vida.

Els nutrients que la mare adquireix amb l’alimentació i els que té en reserva són els que passen al fetus a través de la placenta per assegurar una adequada nutrició i desenvolupament.

Els nutrients es divideixen en macronutrients i micronutrients:

• Els macronutrients (proteïnes, lípids i hidrats de carboni) són els elements que aporten energia i es requereixen en grans quantitats.

• Els micronutrients (vitamines, minerals i oligoelements) són reguladors de processos i es requereixen en baixes quantitats.

En aquest article ens ocuparem dels micronutrients i la seva importància en la suplementació durant la gestació, especialment el ferro, el calci i el iode.

El ferro

Les necessitats diàries de ferro a la gestació pràcticament es dupliquen. Aquesta demanda pot cobrir-se per la ingesta i per la utilització dels dipòsits.

És important destacar que existeix un dèficit latent de ferro a la població (fins a un 30 % de gestants) agreujat per l’augment de necessitats, el que pot produir anèmia a la gestació, i dèficit de ferro en el nounat.

La conducta davant del dèficit de ferro és fer una dieta rica en ferro, l’administració de suplements farmacològics per via oral (amb escassos efectes secundaris) i en algunes ocasions l’administració d’hemoderivats.

Els objectius són evitar l’anèmia i reposar els dipòsits. Es proposa l’administració de ferro per via oral des de la setmana 20 a totes les gestants fins al final de la lactància, i augmentar en casos de major risc.

El calci

Les necessitats fetals de calci augmenten durant la gestació per tal d’assegurar la correcta ossificació

El calci matern tindrà el seu origen en la ingesta (es recomana augmentar la ingesta d’aliments rics com els làctics) i en els dipòsits ossis. Es recomana augmentar la ingesta de manera significativa durant la gestació i la lactància.

Alguns estudis demostren l’acció protectora de les xifres de calci i la prevenció de la hipertensió a la gestació.

El iode

La quantitat necessària de iode per tota la vida és només de 4 g, però s’ha d’ingerir cada dia perquè no es pot emmagatzemar.

Durant l’etapa fetal i fins al tercer mes del naixement ens trobem en les etapes crítiques del desenvolupament cerebral i el dèficit de iode pot alterar la mielinització del sistema nerviós central portant a retards psicomotors i neurològics.

Les mesures per corregir el dèficit de iode són la utilització de sal iodada i de suplements vitamínics.

Els folats

La suplementació periconcepcional (3 mesos abans de la gestació i durant el primer trimestre) d’àcid fòlic preveu l’aparició de defectes del tub neural (espina bífida) sobretot en població de risc. Per això es recomana la suplementació a tota la població, augmentant la dosi si és de risc.

La dieta variada i completa durant la gestació i la lactància són fonamentals per assegurar el desenvolupament fetal, encara que alguns nutrients com el ferro, el iode, el calci i l’àcid fòlic és recomanable suplementar-los per assegurar cobrir les necessitats suplementàries.

Publicació:  12/05/2014 Última modificació:  25/07/2024
embarassada · nutrició
Ginecologia i obstetricia
Àrea de la Dona

Experiència en el part normal, tractament dels problemes materns i fetals més rars i complexos, i atenció de tot el procés de gestació.

Coneix-nos

Evita les reaccions al·lèrgiques en els teus fills, també durant el Nadal

Evita les reaccions al·lèrgiques en els teus fills, també durant el Nadal

Si els teus fills tenen alguna al·lèrgia alimentària, en aquesta època de l'any has d'anar amb compte amb les receptes amb aliments que els nens no tolerin.

Com afecta la cafeïna als nadons durant l'embaràs

Com afecta la cafeïna als nadons durant l'embaràs

El cafè és una de les fonts més comunes de cafeïna. També és al te, refrescos, xocolata... És convenient la cafeïna durant l'embaràs?

Escoltar música diàriament durant l'embaràs pot ajudar a que el teu nadó desenvolupi una millor capacitat per al llenguatge

La música en l'embaràs podria influir positivament en el desenvolupament del cervell fetal i la percepció de la parla, segons estudi.

Activitats relacionades