Nen al llit prenent sèrum

Sèrums de rehidratació oral (SRO)

Nen al llit prenent sèrum

Què són els sèrums de rehidratació oral?

Són preparats farmacèutics bevibles compostos fonamentalment d'aigua i sals, en unes proporcions que segueixen les recomanacions de l'Organització Mundial de la Salut.

Per a què s'utilitzen?

Els sèrums de rehidratació oral s'utilitzen per compensar les pèrdues d'aigua i electròlits (sals) que es produeixen en el nostre organisme quan tenim vòmits o diarrea, i així evitar o tractar la seva principal complicació, la deshidratació.

Actualment, excepte en països subdesenvolupats en què no es disposi de la seva forma ja preparada, no es recomana la seva elaboració casolana (aigua, sucre, sal i bicarbonat), ja que la imprecisió en les mesures de cadascun dels seus ingredients pot donar lloc a líquids de composició variable i inadequada.

Per aquesta mateixa raó, es desaconsella l'ús d'altres líquids, com ara sucs, infusions o begudes isotòniques, per a la rehidratació en casos de vòmits o diarrea. Pel que fa a les begudes isotòniques, és important saber que són begudes elaborades per prevenir la deshidratació produïda per la sudoració per l'exercici físic. Si bé per les seves característiques d'olor i gust solen ser més desitjables que un sèrum de rehidratació oral, la seva composició no és equivalent i, per tant, no són les ideals per a la rehidratació en cas de pèrdues gastrointestinals.

Són tots els sèrums de rehidratació oral iguals?

Tots els SRO comercialitzats segueixen les recomanacions de l'OMS pel que fa a la seva composició i concentració de sals. No obstant això, podem trobar un ampli assortiment de formes i sabors. Hi presentacions ja preparades, en forma líquida (ampolles, Tetra-Brik®), o de gelatines, i altres en sobre, per reconstituir en un litre d'aigua. Alguns SRO tenen gust (maduixa, taronja, cua ...) i altres són de sabor neutre. Però encara que el sabor estigui "camuflat" amb aromes de sabors, és normal, per la seva composició, que tinguin un gust una mica salat i que alguns nens ho rebutgin per aquest motiu. En aquests casos, prendre-ho fred pot ajudar a dissimular el seu sabor i facilitar la seva administració.

Com han d'administrar-se?

L'ús d'una o altra forma dependrà de l'edat del nen i de les seves preferències pel que fa a gust o textures. En qualsevol cas, és important tenir en compte que ha de fer-se a poc a poc, en petites quantitats i de forma repetida per facilitar la tolerància del sèrum per part de l'estómac i de l'intestí i així minimitzar la possibilitat que el vomiti o que tingui dolor abdominal després de la seva ingesta. En nens petits pot administrar-se amb una cullereta o una xeringa i en nens més petits glops cada 3-5 minuts.

Així mateix, cal tenir present que, un cop comprovat que el nen tolera el sèrum durant unes tres o quatre hores, és important reintroduir l'alimentació progressivament. Mantenir el millor estat de nutrició possible durant la malaltia facilita la recuperació de l'infant.

Publicació:  02/01/2020 Última modificació:  14/06/2024
sèrum de rehidratació oral · deshidratació · gastroenteritis
Promoció i educació per a la salut dirigides a les futures mares, els infants, els adolescents i les seves famílies. Coneix-nos

Malalties prevalents de la infància. És normal que el meu fill sempre estigui malalt?

Es coneixen com malalties prevalents de la infància un conjunt de malalties, la majoria d'elles lleus, molt habituals i típiques de la primera infància. En el nostre medi les més freqüents són les infeccions respiratòries agudes i les gastroenteritis agudes.

Motius per no deixar mai al teu fill sol al cotxe

Motius per no deixar mai al teu fill sol al cotxe

Baixar a fer una compra ràpida o a posar combustible no són motius suficients per deixar els teus fills esperant al cotxe. De fet, no ho has de fer mai, ja que els exposes a un greu perill per a la seva salut i integritat.

Aprèn com detectar signes de deshidratació en el nounat

Aprèn com detectar signes de deshidratació en el nounat

És molt important que pares, i en general, els seus cuidadors prestin atenció als signes que ens indiquen que el nadó està ben hidratat.

Deshidratació en nens: com prevenir-la i reconèixer-la

Deshidratació en nens: com prevenir-la i reconèixer-la

La deshidratació és aquella situació en la qual una persona perd una quantitat d'aigua corporal suficient com per produir una alteració del funcionament dels seus òrgans i sistemes. Per què els nens són un grup de risc per patir una deshidratació?