22 de març: Dia Mundial de l'Aigua

niño-llenado-botella-agua

El Dia Mundial de l'Aigua se celebra cada any el 22 de març per a conscienciar a la població sobre la importància de l'aigua dolça i fomentar la gestió sostenible dels recursos hídrics a tot el món.

Un recurs de vital importància

L'objectiu del Dia Mundial de l'Aigua és recordar a les persones la importància de l'aigua i el seu paper vital en la vida humana, l'agricultura, l'energia, la indústria i el medi ambient. També és un dia per destacar els reptes que enfronta l'accés a l'aigua potable i el sanejament en moltes parts del món.

A tot el món, tres de cada deu persones no tenen accés a l'aigua segura, aigua que s'utilitza per a beure, per a cuinar o per a la higiene personal. En alguns països en vies de desenvolupament, les dones i les nenes recorren llargs camins per a recollir aigua fent servir diverses hores del dia, la qual cosa els resta temps per a fer altres treballs a la llar, cuidar dels fills o estudiar i jugar.

A més, es preveu que per al 2050, gairebé un 25% de la població mundial viurà en un país afectat per l'escassetat crònica de l'aigua. Aquesta escassetat, juntament amb la mala qualitat i el dèficit de sanejament, repercuteixen en la salut dels nens i nenes. La contaminació de l'aigua pot produir-se per causes biològiques, químiques, radioactives o tèrmiques i aquesta contaminació pot ser natural, per exemple, l'arsènic que es troba en els aqüífers, o derivada de les activitats humanes.

Per a fer front aquests problemes, l'Objectiu número 6 dels ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible de l'OMS) es refereix a l'aigua neta i sanejament per a garantir l'accés universal a l'aigua potable i assequible per a tots el 2030. Per a això, és necessari que els estats realitzin inversions adequades en infraestructures, proporcionin instal·lacions sanitàries i fomentin pràctiques d'higiene.

Què podem fer nosaltres?

Com a famílies, podem ajudar a protegir l'aigua fent coses simples, com tancar l'aixeta mentre ens raspallem les dents o ens afaitem, arreglar les fuites d'aigua, recol·lectar aigua de pluja, prendre dutxes més curtes i no usar el vàter com a paperera. Cadascun de nosaltres pot fer alguna cosa per a estalviar aigua i així ajudar a protegir aquest recurs vital per a nosaltres i per a les generacions futures.

És important prioritzar l'educació en higiene i promoció de bones pràctiques entre la població. La formació a l'escola és fonamental, els nens tenen la capacitat de generar canvis crucials en el present i el futur.

En el 13é Informe FAROS "L'ambient i el seu impacte en la salut maternoinfantil: a què ens enfrontem?" es proposen diferents accions que podem fer per estalviar aigua i ajudar a preservar aquest recurs vital:

• Corroborar que l'origen de l'aigua per a beure, rentar els aliments, els estris de cuina, cuinar o dutxar-te, sigui adequat per a tal fi.
  • Per a desinfectar l'aigua, es recomana utilitzar el clor ja que està universalment acceptat i garanteix la innocuïtat biològica. Una opció és agregar 2 gotes de lleixiu per cada litre d'aigua i deixar reposar durant 30 minuts abans de fer-la servir.
  • Una altra opció de desinfecció és bullir l'aigua durant 3 minuts. Si s'excedeix en el temps d'ebullició, pot augmentar la concentració de les substàncies químiques perquè no les elimina.
  • Rentar-se les mans amb freqüència: després anar al lavabo, de canviar bolquers, en tocar les escombraries, en manipular substàncies químiques, abans i després de tocar o preparar aliments, abans de menjar i sempre que estiguin brutes.
  • Revisar amb freqüència els dipòsits d'aigua de reserva. Comprova que la tapa està correctament tancada i en bones condicions per a evitar que entri brutícia.
  • Han de netejar-se molt bé els canalons dels sostres, si s'utilitzaran per a la recol·lecció d'aigua de pluja per a ús domèstic.
  • No reutilitzar envasos de procedència dubtosa per a emmagatzemar aigua o aliments, encara que hagin estat rentats anteriorment.
  • Pren mesures per a estalviar l'aigua potable com, per exemple: estalvia aigua tancant les aixetes si no estan en ús (mentre t'ensabones, et raspalles les dents etc.), assegura't que no tenen fuites, ...
  • Protegeix els recursos de l'aigua no contaminant-los.

Per més informació, consulta el 13é Informe FAROS "L'ambient i el seu impacte en la salut maternoinfantil: a què ens enfrontem?"

Publicació:  22/03/2024 Última modificació:  22/03/2024
aigua
Promoció i educació per a la salut dirigides a les futures mares, els infants, els adolescents i les seves famílies. Coneix-nos

Com poden alguns nens superar la por a l’aigua?

Com poden alguns nens superar la por a l’aigua?

Per superar la por a entrar a l’aigua, els nens han d’anar guanyant confiança progressivament. D’aquesta manera aniran perdent la por i podran gaudir de l’aigua com a una experiència divertida.

Decàleg per a un ús conscient de l’aigua de consum

Decàleg per a un ús conscient de l’aigua de consum

L'aigua és vida i constitueix una necessitat bàsica i un dret universal de les persones. En el món tres de cada deu persones no tenen accés a l’aigua segura; aigua que és utilitzada per beure, per a la preparació dels aliments i també per a la higiene personal.

Contaminants més habituals en l’aigua

Contaminants més habituals en l’aigua

En països de renda alta, com és Espanya o Europa, la seguretat microbiològica està garantida pels processos de tractament i desinfecció, i les infeccions transmeses a través de l'aigua són pràcticament inexistents.