Decàleg per a un ús conscient de l’aigua de consum

Nen beu d'una font pública

L'aigua és vida i constitueix una necessitat bàsica i un dret universal de les persones. En el món tres de cada deu persones no tenen accés a l’aigua segura; aigua que és utilitzada per beure, per a la preparació dels aliments i també per a la higiene personal. En alguns països en vies de desenvolupament les dones i les nenes recorren llargs camins per portar aigua utilitzant diverses hores del dia, restant temps per fer altres treballs a la llar, tenir cura dels fills i en el cas de les nenes per estudiar o jugar. Hi ha una inadequada distribució de l’aigua dolça i es preveu que per al 2050, com a mínim un 25 % de la població mundial viurà en un país afectat d’escassetat crònica d’aigua.

L’aigua al món

La disponibilitat d’aigua segura és bàsica per a la salut, benestar, i prosperitat de les poblacions. No obstant això, segons l’Organització de les Nacions Unides, el 2017 encara existien 2.200 milions de persones al món sense accés a aigua segura, i uns 3.000 milions no tenen els serveis necessaris per a la higiene de mans a casa. Precisament, un dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) és aconseguir el 2030 accés universal a l’aigua segura i sanejament per a tots (Nacions Unides).

D’altra banda, a nivell global i en l’últim segle, l’ús d’aigua s’ha incrementat més del doble que la taxa de creixement de la població. La sobreexplotació danya la flora i la fauna, i compromet la disponibilitat futura. A Europa, l’activitat humana que més aigua consumeix és l’agricultura (aproximadament un 40 %), seguit de la producció d’electricitat (28 %). L’ús domèstic d’aigua representa un 12 % del total (EEA 2018). L’Organització de les Nacions Unides pronostica una creixent escassetat d’aigua en el futur, accentuada pel canvi climàtic (UNICEF 2017), i la gestió de l’aigua equilibrant diverses demandes serà una necessitat en el futur.

Decàleg per a un ús conscient de l’aigua de consum

Com a ciutadans podem contribuir amb els nostres petits grans de sorra:

1. Hem de ser conscients que l’aigua és un bé natural limitat, de manera que cal fer un ús adequat i evitar malgastar-la. D’aquesta manera, les generacions futures podran seguir gaudint d’aquest recurs essencial per a la vida i l’activitat humana.

2. És altament recomanable que evitem utilitzar els desguassos com una paperera o cubell de les escombraries. Evitant els residus que llencem pel desguàs (per exemple, oli de cuinar o de les llaunes de conserva) contribuirem a millorar el funcionament de les plantes depuradores d’aigua i la qualitat de l’aigua dels rius.

3. Les diferents opcions de consum d’aigua (aixeta, embotellada, ús de filtres) tenen associades diversos avantatges i desavantatges, i l’elecció final és una opció personal.

4. L’ús d’aigua embotellada contribueix al problema dels residus plàstics i els microplàstics, i pot comportar a l’exposició a disruptors endocrins originats en l’envàs de plàstic.

5. L’aigua pública és la que té un control més rigorós de la qualitat, amb anàlisis periòdiques de diversos paràmetres regulats.

6. L’ús de filtres domèstics pot ajudar a reduir la duresa i els nivells d’alguns contaminants (com ara els trihalometans), i poden millorar el gust de l’aigua.

7. Si utilitzem filtres domèstics, és molt important fer el manteniment adequat per al seu correcte funcionament i evitar la proliferació de microorganismes.

8. Especialment en finques antigues (anteriors a 1980), és recomanable revisar el tipus de canonades presents en la instal·lació domèstica d’aigua potable i evitar que siguin de plom.

9. Si volem saber la qualitat de l’aigua en la nostra localitat, podem sol·licitar informació a les entitats responsables de la distribució de l’aigua de consum (ajuntament, companyia de l’aigua, etc.) a través dels mecanismes establerts (pàgina web, etc.).

10. En el cas de la ciutat de Barcelona, els residents poden sol·licitar una analítica d’aigua de consum del domicili a través de l’Agència de Salut Pública de Barcelona.

Publicació:  25/03/2024 Última modificació:  26/03/2024
aigua · sostenibilitat · canvi climàtic
Cristina Villanueva

Experta en qualitat de l'aigua i salut, amb un fort enfocament en l'avaluació de l'exposició a substàncies químiques en l'aigua i l'epidemiologia ambiental.

Institut de Salut Global de Barcelona

Com reduir el malbaratament alimentari?

Com reduir el malbaratament alimentari?

Com a societat, hem de prendre consciència de l'existència del problema i la repercussió que pot tenir tant a nivell econòmic, social i ambiental.

Fer la compra en família: una bona estratègia per  conèixer l'origen dels aliments i ser més sostenibles

Fer la compra en família: una bona estratègia per conèixer l'origen dels aliments i ser més sostenibles

Fer la compra en família és una bona forma que els nens coneguin l'origen dels aliments, explicant-los com arriben els aliments a cada comerç.

Com fer regals sostenibles i conscients per les festes de Nadal

Com fer regals sostenibles i conscients per les festes de Nadal

Nadal pot ser una bona ocasió per començar a instaurar petits grans canvis en els nostres hàbits, que després acabin formant part de la nostra quotidianitat familiar.

Entorns escolars segurs i saludables: beneficis per a la salut infantil

Entorns escolars segurs i saludables: beneficis per a la salut infantil

Atès que els nens passen una proporció considerable del dia a les aules i patis escolars, els entorns escolars figuren entre els espais urbans més crucials per garantir la seva salut, benestar i aprenentatge efectiu.

Activitats relacionades