Com poden els professors detectar pensaments suïcides en els alumnes?

profesora parla amb alumna preocupada

Els centres escolars tenen un paper fonamental en la detecció precoç de pensaments suïcides i la capacitació dels docents resulta imprescindible, amb coneixements i recursos de qualitat. El doctor Francisco Villar Cabeza, psicòleg clínic i coordinador del programa d'atenció a la conducta suïcida del menor, a través de la plataforma SOM Salut Mental, aporta les claus perquè els docents afrontin el diàleg amb els alumnes sobre el suïcidi i com poder ajudar-los i acompanyar-los.

El paper dels docents en la prevenció del suïcidi

Els problemes psicològics entre nens i adolescents s'han disparat, especialment després de la pandèmia del coronavirus. Actualment, mestres i professors es troben amb més situacions greus a les seves aules que poden arribar a necessitar atenció mèdica especialitzada, com poden ser els pensaments suïcides.

La funció essencial dels docents no ha de ser una altra que la de detectar i informar sobre la presència de símptomes o comportaments en els seus alumnes que alertin del risc de desenvolupar o patir algun problema psicològic greu.

Per tant, si un alumne o alumna verbalitza pensaments suïcides, o diu que es vol morir, l'obligació del professorat és informar els responsables del menor, és a dir, a la família o tutors legals i al director del centre educatiu.

Val la pena recordar que, davant un risc de mal a uns altres o a un mateix, tots estem exempts de la confidencialitat.

SOM Salut Mental 360

Accedeix al contingut complet a través d'aquest enllaç.

SOM Salut Mental 360

Publicació:  10/08/2022 Última modificació:  20/12/2023
pensament suïcida · suïcidi · alumne · professor
Francisco Villar Cabeza
Francisco Villar

Psicòleg infantil i juvenil. Conducta suïcida en l’adolescència.

Àrea de Salut Mental

Alumnes que s'autolesionen: guia pràctica per a educadors

Alumnes que s'autolesionen: guia pràctica per a educadors

És molt important que els professors, educadors, i la resta de professionals dels centres educatius coneguin l'elevada prevalença de l'autolesió en els joves, així com els mètodes més habituals i els motius pels quals les persones recorren a l'autolesió.

El millor mestre del món

El millor mestre del món

Què és el que fa que els nens se sentin motivats a classe i tinguin ganes d'aprendre? Descobreix-ho en aquest fantàstic conte!

Reptes a l'entorn escolar per als alumnes amb trastorns de l'espectre autista

Reptes a l'entorn escolar per als alumnes amb trastorns de l'espectre autista

L'entorn escolar, des de les primeres etapes comporta reptes per a tots els alumnes. No obstant això, els reptes als quals s'enfronten els alumnes amb TEA són majors amb l'arribada de la secundària a causa de les pròpies particularitats del trastorn.

Un nou estudi determina els perfils de nens i adolescents amb més risc d'autolesió
Notícia

El nou estudi, publicat a la revista Pediatrics, ajuda a predir el risc d'autolesió a partir de quatre perfils identificats.