Un nou estudi determina els perfils de nens i adolescents amb més risc d'autolesió

Adolescent trist

El nou estudi, publicat a la revista Pediatrics, ajuda a predir el risc d'autolesió a partir de quatre perfils identificats.

Resulta cada vegada més evident que la pandèmia ha suposat un detonant per a l'aparició de problemes de salut mental en la població adolescent. En l'era post-COVID19, els símptomes d'estrès, ansietat i depressió ocupen les consultes dels pediatres, però si alguna cosa preocupa especialment els experts és el notable augment de les conductes autolesives i els intents de suïcidi.

A Catalunya, el 26,8% dels nens entre 11 i 18 anys s'ha autolesionat alguna vegada, i el 43,3% ha tingut pensaments suïcides, d'acord amb els resultats de l'enquesta de benestar emocional realitzada en 2022 pel Departament de Salut i el Departament d’Educació. De la mateixa manera, els ingressos hospitalaris per autolesions de joves de 10 a 24 anys s'han triplicat a Espanya durant les dues últimes dècades, segons les últimes dades del Ministeri de Sanitat.

Quatre perfils amb diferent risc d'autolesió

Ara, una nova recerca llança llum sobre el tipus de nens i adolescents que poden tenir més risc d'adoptar conductes autolesivas. L'estudi, publicat en la revista Pediatrics, podria resultar d'ajuda per a la prevenció i identificació més efectiva de nens i nenes amb major risc d'autolesió.

La recerca, duta a terme amb nens i nenes d'entre 5 i 18 anys hospitalitzats, mostra quatre perfils diferenciats, amb patrons únics de comorbiditat psiquiàtrica, diferenciats per sexe i edat. Dels 1.098 nens estatunidencs que van participar en l'estudi, el 37% van ser diagnosticats amb un esdeveniment d'autolesió.

Els resultats van determinar que el perfil de risc molt alt correspon a nens homes de 10 a 13 anys amb TDAH, trastorn bipolar, trastorn de l'espectre autista i altres trastorns del neurodesenvolupament.

Les noies adolescents de 14 a 17 anys amb símptomes de depressió i ansietat, trastorn de personalitat, trastorns de conducta alimentària o que consumeixen substancies estupefaents, són les que presenten un perfil de risc alt

Un dels resultats més destacats de l'estudi és l'absència de trastorns depressius en els perfils de risc moderat i baix; un aspecte que subratlla la rellevància d'aquests trastorns en el desenvolupament de conductes suïcides.

Comorbiditat psiquiàtrica i autolesió

El 58% de joves d'entre 12 i 18 anys ingressats per problemes de salut mental s'autolesionen, segons recull una recent recerca de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVIC - UCC) en la qual s'han analitzat a uns 240 pacients adolescents i joves que tenen alguna psicopatologia i en la qual també ha participat l'Hospital Sant Joan de Déu Barcelona.

Els investigadors d'UVIC-UCC destaquen que un dels motius més habituals per a l'autolesió és la desregulació emocional i la dificultat per a afrontar problemes o dificultats.

Quan s'estudien adolescents amb alguna mena de trastorn psiquiàtric o psicològic, la incidència de l'autolesió no suïcida (ANS) és molt més elevada per diversos motius. Segons el 12è Informe FAROS “Una mirada a la salut mental dels adolescents. Claus per a comprendre'ls i acompanyar-los”, aquesta conducta pot ser un símptoma més dins d'un trastorn mental que cursi amb altres símptomes, però en el qual les autolesions són un símptoma inherent al mateix i, per tant, molt rellevant per al diagnòstic i el tractament.

Publicació:  02/10/2023 Última modificació:  19/01/2024
autolesions · TDAH · adolescent · suïcidi · factors risc
Promoció i educació per a la salut dirigides a les futures mares, els infants, els adolescents i les seves famílies. Coneix-nos

Com afavorir que els nostres fills tinguin relacions d'amistat sanes

Com afavorir que els nostres fills tinguin relacions d'amistat sanes

Quan els fills comencen a créixer i sobretot quan entren a l'adolescència als pares ens comença a preocupar quines amistats trien els fills, si són les més adequades per a ells i com poden influir aquestes en el seu benestar.

Anticonceptius: tot el que els teus fills necessiten saber

Anticonceptius: tot el que els teus fills necessiten saber

És un fet que els joves s'inicien en les relacions sexuals cada vegada més aviat. El més important és que, quan decideixin fer-ho, tinguin al seu abast tota la informació, entre ella els anticonceptius disponibles. T'oferim una guia sobre els principals anticonceptius i les seves característiques.

Recomanacions per a la noia adolescent que practica esport

Recomanacions per a la noia adolescent que practica esport

En aquest article ens centrem en la noia adolescent que practica esport i es proposen un seguit de consells per a que la pràctica esportiva sigui el més beneficiosa possible.

Què fer quan el teu fill adolescent et demana sortir de festa aquest Nadal?

Què fer quan el teu fill adolescent et demana sortir de festa aquest Nadal?

El teu fill adolescent t'ha demanat que li deixis sortir aquestes festes? T'oferim recomanacions per preparar els primers moments d'oci nocturn.

Activitats relacionades