Los Sonidos del silencio, un podcast Sant Joan de Déu per a ajudar a la pràctica de la meditació

Podcast Sonidos del Silencio

Quan vivim situacions d'extrema vulnerabilitat, en les quals l'angoixa i el desassossec s'apoderen de nosaltres, mantenir-nos ancorats en el moment present es fa molt més difícil que en el nostre dia a dia. La malaltia i el patiment d'un ser estimat pot ser una experiència veritablement dura de suportar, plena de dubtes i pors que inunden els pensaments de la família.

Aprendre a meditar

Els cuidadors ens han d'oblidar la importància de cuidar també de la seva salut física i mental. Existeixen beneficis sorprenents de conrear la nostra atenció moment a moment, també quan transitem períodes d'intensa incertesa.

Precisament en aquestes situacions, la nostra ment, en un intent de resoldre la situació, viatja compulsivament al passat, tractant de canviar el que ja és, o genera escenaris futurs, buscant una solució, sense descans. Prendre consciència d'aquest comportament ens ajuda a detenir aquests pensaments inútils i, des del silenci, poder dotar de sentit als quals ens succeeix.

La meditació ens ensenya que no som la veu que escoltem constantment en la nostra ment, sinó la consciència que s'adona d'això. Així doncs, quan triem meditar, ens permetem sortir del soroll que provoca la nostra ment per a tornar al moment present.

És en aquest espai que s'obre durant la meditació, quan ens atrevim a habitar l'aquí i l'ara, és on sorgeix l'oportunitat per a construir significat del que ens succeeix en la vida, fins i tot davant el contrasentit d'una malaltia.

Més encara, meditar ens acosta a trobar respostes als grans interrogants de l'existència humana, com qui soc, què faig aquí, per què a mi. Aquestes i altres respostes només es troben a l'interior de cadascun, en la profunditat del silenci interior que ens habita i al qual podem arribar amb la pràctica de la meditació.

La gran popularitat de les tècniques de meditació en les últimes dècades, especialment amb l'apogeu del mindfulness o atenció plena, s'ha vist reforçada per una creixent evidència científica que demostra els seus múltiples beneficis per a la salut, com la reducció de l'estrès i l'ansietat, la millora de l'atenció i la memòria, i fins i tot, la reducció dels símptomes de depressió.

També s'ha demostrat que promou l'autoregulació del sistema nerviós i el desenvolupament de l'empatia i fins i tot s'ha demostrat la seva capacitat per a reduir la pressió arterial, la freqüència cardíaca i l'activitat cerebral.

Los sonidos del silencio

Per a obtenir aquests beneficis es recomana meditar regularment durant almenys, 10 minuts al dia. Contràriament al que pugui semblar, dedicar aquest espai de temps a asseure'ns amb nosaltres mateixos pot arribar a ser molt més productiu del que imaginem.

Meditar és vital per a posar els comptadors a zero. Ens permet sortir del cicle de contracció per a tornar a viure des de l'expansió i la presència. Viure en presència vol dir ser present en essència. Es tracta d'habitar-nos, de tornar a viure la vida des de l'experiència sentida, no des del fer compulsiu.

La vida demana ser viscuda, no resolta. Fins i tot en els moments més dolorosos, l'experiència ens ensenya, una vegada i una altra, que l'únic camí és "a través". Així doncs, quan ens permetem sortir del "fer" per a conrear l"ésser", entrem en un estat connexió amb el més íntim de cadascun, que, al seu torn, és la porta a la dimensió espiritual.

Contenidos del podcast

Disponible en:

Publicació:  18/07/2023 Última modificació:  20/09/2023
meditació · mindfulness · Hospital Sant Joan de Déu
Mindfulness y atención plena
Servei d'Atenció Espiritual i Religiosa
Acompanyament espiritual i atenció religiosa per a pacients i famílies. Coneix-nos

Sant Joan de Déu llança una enquesta per avaluar la salut dels menors a casa durant el confinament
Notícia

L'enquesta forma part del projecte Kids Corona i va dirigida a famílies amb fills per estudiar l'impacte que ha tingut el confinament en menors de qualsevol edat.

i4KIDS, el Hub d'innovació pediàtrica que impulsa projectes per a la salut i el benestar infantil
Notícia

Durant les últimes dècades s'han produït nombrosos avanços en medicina que han permès millorar la qualitat i l'esperança de vida, també de la població en edat pediàtrica. En aquest sentit, la innovació en salut s'ha convertit en una necessitat per a respondre als reptes de la medicina actual.

FAROS Sant Joan de Déu passa a formar part de la nova Escola de Salut SJD

FAROS Sant Joan de Déu passa a formar part de la nova Escola de Salut SJD

Després de més d'una dècada en funcionament, FAROS Sant Joan de Déu s'integra dins de la nova plataforma digital de l'Escola de Salut SJD.

Mindfulness per a nens i adolescents: els beneficis de la meditació

Mindfulness per a nens i adolescents: els beneficis de la meditació

El mindfulness, o "atenció plena", és una tècnica d’origen budista basada en una pràctica de meditació terapèutica que ajuda a reduir l'estrès. És una pràctica que comença prestant atenció a la respiració per tal de centrar-se en l'aquí i ara.