L'AEP publica una guia per a l'ús saludable de les pantalles a la llar

Nen en el llit jugant amb el mòbil

L'Associació Espanyola de Pediatria (AEP) publica el seu nou Pla Digital Familiar, una guia per a acompanyar a les famílies en ús saludable de les pantalles en la llar. El pla pot ser personalitzat per cada família, atenent les seves característiques particulars, com l'edat dels fills, per a gestionar la dimensió digital familiar, amb recomanacions pràctiques basades en l'evidència científica.

Temps en família i pantalles

És necessari passar temps en família per poder establir relacions afectives segures i saludables, però la tasca d'aconseguir compaginar el temps en família amb els compromisos professionals i les activitats extraescolars pot convertir-se en un veritable repte, sobretot a mesura que els nostres fills creixen.

Si hi ha alguna cosa que ha afectat les relacions familiars és l'ús de les noves tecnologies. Les formes tradicionals de comunicació, com el cara a cara, han assumit avui nous formats tecnològics per a incloure els mòbils, el correu electrònic i les xarxes socials, entre altres. Els dispositius electrònics s'han infiltrat en totes les activitats que compartim en família, com els menjars, les vacances o els desplaçaments en transport.

Un dels factors que més ha alterat la comunicació familiar entre pares i fills, especialment adolescents, és que en l'era digital no totes les mares i pares compten amb les competències digitals necessàries per a educar i acompanyar als seus fills, nadius digitals. D'aquesta manera, la capacitat tecnològica de les noves generacions pot augmentar la bretxa digital, donant lloc a problemes en les dinàmiques i relacions familiars, qüestionant l'autoritat i els valors dels progenitors.

Pla Digital Familiar de l'AEP

Els pediatres de l'Associació Espanyola de Pediatria (AEP) ha fet una crida a les famílies perquè actuïn com a exemple per als seus fills fent un bon ús de les pantalles, encara que reconeixen la dificultat de controlar i posar límits a l'ús dels dispositius electrònics a casa.

Per això, el grup de treball de Salut Digital del Comitè de Promoció de la Salut de l'AEP ha desenvolupat el nou Pla Digital Familiar per a acompanyar a les mares i pares en l'ús saludable de les noves tecnologies, respectant el temps en família i facilitant la convivència.

Mitjançant l'ús del Pla Digital Familiar els pediatres pretenen fomentar l'educació digital en les llars i disminuir els riscos per a la salut infantil associats a l'ús inadequat de la tecnologia.

Decálogo de la Salud Digital AEP

Publicació:  20/11/2023 Última modificació:  21/12/2023
pantalles · noves tecnologies
Promoció i educació per a la salut dirigides a les futures mares, els infants, els adolescents i les seves famílies. Coneix-nos

Guia de control parental: eines per garantir la seguretat dels nostres fills a la xarxa

Les noves tecnologies formen part del nostre dia a dia, sobretot els joves que han nascut amb ella. Si s'utilitza adequadament, la tecnologia és una potent eina d'aprenentatge però si no aprenem a usar-la de forma correcta, es converteix en una arma de doble tall. Com podem guiar-los per a un ús responsable?

El joc online, la moda que pot convertir als joves en ludòpates

El joc online, la moda que pot convertir als joves en ludòpates

Cada cop hi ha més famosos anunciant jocs d’apostes online. Presentadors o esportistes d’elit es fiquen a les nostres llars arribant als nostres joves, per convidar-los a jugar sense que ningú els adverteixi dels perills que això representa. El resultat: el nombre de jugadors infantils s’ha quadruplicat en només dos anys, i un estudi realitzat per la Comissió d'Apostes, suggereix que 450.000 nens d'entre 11 i 16 anys aposta periòdicament, nombre més alt que el dels menors que han pres drogues, alcohol o fumat.

Nous reptes en la comunicació entre pares i adolescents

Nous reptes en la comunicació entre pares i adolescents

Les tecnologies de la informació i comunicació (enendavant TIC) han implicat canvis qualitatius en el funcionament familiar, creant nous escenaris d’interacció i reorganitzant els patrons relacionals familiars actuals.

El meu fill està enganxat a les noves tecnologies?

El meu fill està enganxat a les noves tecnologies?

S’han descrit moltes repercussions associades amb l’ús de les TIC, sent les més destacades: la reducció de la qualitat de vida (pitjor salut i baixa qualitat del son), la presència de dificultats per a la socialització presencial i la disminució del rendiment acadèmic.

Activitats relacionades