Nen menjant amanida amb la seva família

Consells per mantenir un cor saludable

Nen menjant amanida amb la seva família

El cor és un òrgan vital que mereix una atenció especial quan es tracta de la nostra salut.

Mantenir un cor sa no només és important per als adults, sinó també per als més petits de la casa. L'American Heart Association assegura que una alimentació i un estil de vida saludable són les millors armes per prevenir la malaltia cardiovascular, i com més aviat comencem millor. Així que portar una alimentació cardiosaludable des de la infància és la clau per prevenir a l'edat adulta les malalties del cor.

El paper de l'alimentació i la salut del cor

Què tal si convertim la cuina en un laboratori per cuidar els nostres cors i alhora gaudir de delicioses receptes en família?

Aprofitem la dieta mediterrània que, entre els múltiples beneficis que té per a la nostra salut, hi ha el de disminuir el risc d'aparició de malalties cardiovasculars.

Una de les seves virtuts és la presència i la varietat de greixos saludables. És important que no caiguem en demonitzar els greixos en general. Una aportació de greix és necessària per a la nostra salut i el que hem de procurar és que aquestes siguin de qualitat. Així que cal augmentar l'ús de greixos vegetals com l'oli d'oliva verge tant per cuinar com per amanir els plats.

Els fruits secs com avellanes o ametlles, menjant-los directament o bé afegint-los sencers o picats a amanides, cremes, guisats, per espessir salses… també en elaboracions dolces com en un iogurt o en unes creps (farcides de làmines de plàtan, una mica de cacau en pols o xocolata negra i unes avellanes picades).

També les llavors es poden fer servir de la mateixa manera o bé en versió crema per untar, com per exemple la tahina, una crema a base de sèsam que potser coneixeràs per ser un dels ingredients de l'hummus. Es pot fer servir també untant-la sobre unes torrades o bé per fer una vinagreta.

Un altre exemple són les olives, un greix vegetal també saludable i que moltes vegades passem per alt. Podem consumir-les senceres o en versió per untar: l'olivada, ideal per a unes torrades, l'entrepà del berenar, per afegir a les amanides…

També són interessants els aliments rics en greixos omega-3. Ajuden al funcionament normal del cor, ajudant a prevenir l'aparició de colesterol. Una bona font que ja coneixeràs són el peix, especialment el peix blau, i el marisc. Inclou a casa cada setmana entre 2 i 3 racions de peix, una d'aquestes poden ser marisc, i tractant sempre de prioritzar que sigui de proximitat i de temporada… Sí, recorda que el peix també té temporada!

No oblidis que hi ha també les conserves, que, a més d'econòmiques, són nutricionalment adequades, especialment si prioritzes aquelles que són en oli d'oliva i baixes en sal. Tonyina, sardines en llauna, verat, musclos… pots fer-les servir directament com una ració de peix, pots afegir-les a amanides, pots fer patés, poden formar part d'un entrepà o unes torrades, fins i tot pots fer hamburgueses o mandonguilles de peix… (segueix llegint i t'ensenyarem com!).

Tot això acompanyat d'un dia a dia ric en aliments com ara cereals integrals, varietat de fruites i verdures, així com reduint la sal i jugant amb espècies i condiments per donar sabor, aroma i color als teus plats.

Incloure tots aquests aliments a la teva dieta i reduir els greixos trans i els greixos saturats, presents en aliments ultraprocessats, en algunes carns molt greixoses, embotits grassos, precuinats, snacks salats, en margarines o brioixeria industrial… ajudarà a tota la família a mantenir un cor sa.

Recordeu, una bona alimentació és la millor arma!

Us proposem a continuació una recepta d'hamburguesa de sardines molt fàcil i rica en nutrients cardiosaludables.

Publicació:  11/06/2024 Última modificació:  11/07/2024
hàbits saludables
Fundació Alícia
Fundació Alicia

Fundació Alícia és un centre que investiga productes i processos gastronòmics; innovant i treballant per a millorar l’alimentació de les persones, posant especial atenció a les que tenen restriccions alimentàries i altres problemes de salut.

Lloc web

Caminar o pedalar, les millors maneres d'anar a l'escola

Caminar o pedalar, les millors maneres d'anar a l'escola

Com van els teus fills a l’escola? Si la distància entre casa teva i el col·legi ho permet, es recomana fer el trajecte a peu o en bicicleta: faran exercici, parlaran amb els seus amics i aprendran seguretat viària.

Diabetis tipus II: per què cada vegada més nens pateixen aquesta malaltia i com prevenir-la

Fa tan sols una o dues generacions, la diabetis tipus II era una malaltia exclusiva dels adults, però desgraciadament els mals hàbits de vida que tenim avui en dia fan que cada vegada més nens pateixin aquesta greu malaltia. En l'article d'avui, explicarem de forma senzilla què és la diabetis tipus II, per què es produeix i com podem prevenir la seva aparició.

El 80% dels adolescents no fa prou exercici físic

El 80% dels adolescents no fa prou exercici físic

Descobreix la preocupant falta d'activitat física en la societat actual i el seu impacte en els adolescents. L'esport és essencial per al seu benestar!

Com mantenir bons hàbits alimentaris davant de l'augment de preus

Com mantenir bons hàbits alimentaris davant de l'augment de preus

Descobreix consells per a estalviar energia mentre cuines i mantenir bons hàbits alimentosos a baix cost.

L'exercici aeròbic, un alleujament per a la síndrome premenstrual

L'exercici aeròbic, un alleujament per a la síndrome premenstrual

Exercici aeròbic moderat pot alleujar símptomes de la síndrome premenstrual. Estil de vida saludable, exercici i dieta equilibrada són clau.

Els hàbits saludables, un assumpte de família

Els hàbits saludables, un assumpte de família

El benestar integral és clau en la salut. Hàbits saludables des de la infància són essencials. Les famílies han de donar exemple per a promoure un estil de vida saludable en nens i adolescents.