Nena a un territori amb sequera

Com afecta el canvi climàtic als nens?

Nena a un territori amb sequera

La crisi climàtica global, potser l'amenaça més gran per a la supervivència humana en un futur pròxim, afectarà desproporcionadament la salut dels nens i nenes, en particular, a la d'aquells que neixen en entorns amb recursos limitats, tant dins com fora del nostre país.

Com a societat, no podem ser espectadors passius davant el que s'ha descrit com una emergència climàtica, i hem de ser conscients dels perills que tenim per davant per actuar tant individualment com en el pla col·lectiu.

Cal garantir la salut no sols dels nens i nenes d'avui, sinó dels que neixin en les dècades vinents, per a això és important començar a mobilitzar-se ja i prendre les mesures necessàries per mitigar l'impacte que té i tindrà en la salut infantil.

Què és el canvi climàtic?

El canvi climàtic es pot definir com la variació al llarg del temps tant de la temperatura com dels patrons climàtics típics d'un lloc concret. I es fa evident a través de l'augment de: epidèmies, desastres naturals, desplaçaments massius de poblacions o escassetat dels recursos imprescindibles (aigua o aliments), etc.

Un clar exemple que ens ha mostrat aquests efectes ha estat l'epidèmia de la SARS-Cov-2. Clar exemple del gran poder que tenen les malalties infeccioses a les quals no estem acostumats per modificar i impactar directament en el nostre modus vivendi tal com el coneixem.

Com afecta els infants?

És lògic deduir que els efectes que el canvi climàtic tindrà en un nen que neixi avui seran molt majors que els que patirà una persona que té 65 anys. Això es deu al fet que viurà més anys exposat a l'efecte del canvi climàtic, i cada any que passi hi haurà més “conseqüències acumulades”. Perquè quan aquest nen arribi als 65 anys el seu estat de salut serà pitjor, per culpa del canvi climàtic, que la persona de 65 anys d'avui.

A més, els nens són més vulnerables a les variacions en el clima a causa de:

• La immunitat durant la infància. El sistema immune no es comença a desenvolupar de manera autònoma fins més enllà de l'any de vida amb l'ajuda de les vacunes per a fer front a les malalties infeccioses.

• El metabolisme durant la infància. En comparació amb un adult, en estar en creixement les seves necessitats d'alimentació són majors i la falta d'alguns nutrients pot afectar-los la resta de la seva vida.

• Les “finestres de vulnerabilitat” fisiològiques o etapes en les quals són més sensibles a l'efecte dels factors externs, sent durant l'embaràs i els primers anys els més vulnerables.

• Els nens consumeixen proporcionalment més energia i nutrients que els adults en proporció al seu pes, per la qual cosa qualsevol canvi en aquests factors els afectarà més.

• La dieta i patrons de comportament cal adaptar-los a les diferents etapes del desenvolupament dels nens i nenes perquè no interfereixin en el seu desenvolupament físic i psicopedagògic.

• Els nens no són totalment independents i la seva capacitat per a fer front als perills ambientals depèn dels recursos dels seus cuidadors i de la seva comunitat local.

No podem oblidar que els nens no són directament responsables de les seves accions diàries, de la dels seus cuidadors ni de la dels governs, no obstant això, són els que més sofreixen les seves conseqüències.

Per a més informació, consulta el 13è Informe FAROS «L'ambient i el seu impacte en la salut maternoinfantil: a què ens enfrontem?».

Publicació:  05/06/2024 Última modificació:  05/06/2024
canvi climàtic · Naturalesa
Unitat de salut mediambiental maternoinfantil
La unitat centra el seu treball en l'assistència a pacients amb necessitats relacionades amb la salut mediambiental, formació de professionals, divulgació i recerca. Unitat de salut mediambiental maternoinfantil

Els nens són més vulnerables a patir problemes de salut a conseqüència dels factors ambientals

En els factors ambientals trobem, a part de les variacions del clima, els contaminants de l'aire, les substàncies químiques, el soroll, els pesticides, el trànsit, entre altres. Els efectes que aquesta exposició als contaminants i factors ambientals tenen en la salut, queden reflectits en aquest article, sent els nens els qui patiran en major mesura les seves conseqüències.

Efectes de les onades de calor en els infants. Què es pot fer a les escoles?

Efectes de les onades de calor en els infants. Què es pot fer a les escoles?

Efectes del canvi climàtic a les escoles: onades de calor perjudiquen la salut i l'aprenentatge. Solucions inclouen vegetació i climatització adequada.

Impacte del canvi climàtic en l'activitat física

Impacte del canvi climàtic en l'activitat física

Aquest article parla sobre l'impacte del canvi climàtic en l'activitat física. El canvi climàtic té repercussions en les condicions dels entorns i els recursos que usem per a la pràctica d'alguns tipus d'esports o activitats.

Ciutats: efectes de l'exposició ambiental en la salut infantil

Ciutats: efectes de l'exposició ambiental en la salut infantil

Actualment, la majoria de les persones i nens viuen en ciutats, però, en moltes d’elles, una planificació del sòl i el transport urbans que dista molt de ser òptima comporta la contaminació d’aire, soroll, l’efecte illa de calor i la manca de zones verdes, la qual cosa és perjudicial per a la salut.

Activitats relacionades