Nena petita amb gelat

El descontrol de l'estiu, què passa amb l'alimentació?

Nena petita amb gelat

Ara que ja s'acaba el curs i comencen les vacances d'estiu apareix cert descontrol en el dia a dia (rutina, horari de dormir, temps lliure, més hores de sol, etc.). En conseqüència, en molts casos també es veu alterada l'alimentació. Que els nens estiguin de vacances no vol dir que puguin menjar qualsevol cosa a qualsevol hora.

A continuació, us donem alguns consells pràctics per organitzar l'alimentació i mantenir una dieta saludable durant les vacances.

• Establir horaris i no saltar-se àpats. És molt important intentar mantenir uns horaris tant de descans com de menjars. D'aquesta manera ens assegurarem que facin els 5 àpats al dia.

• Sortir de casa esmorzats. Cal recordar que un bon esmorzar està compost per una ració de fruita, una ració de lacti (llet, iogurt o formatge) i una ració de cereals i derivats (pa, torrades, cereals).

• Ampolla d'aigua sota el braç. Hem de portar sempre una ampolla d'aigua allà on anem. Mantenir-nos ben hidratats és clau durant tot l'any, però amb les altes temperatures de l'estiu és primordial garantir una correcta hidratació, especialment en nens i gent gran. Hem de recordar que l'aigua és la millor beguda per a grans i petits.

• Preparar refrigeris saludables. Si estem diverses hores fora de casa també seria recomanable tenir preparat algun refrigeri saludable, com fruita, tomàquets cherries, fruits secs, torrades. D'aquesta manera evitarem comprar productes processats poc saludables, no recomanats per a nens.

• Gelats casolans, per què no? La gran estrella de l'estiu són els gelats. Tot i que en general la gent sempre els compra, hi ha alternatives casolanes delicioses i molt més saludables. Algunes idees poden ser:

• Gelat cremós de iogurt i fruites. Prèviament, s'han de congelar trossos de fruita i el iogurt en glaçoneres. Quan es vulgui menjar s'han de batre tots dos ingredients junts. Si es fa servir iogurt grec quedarà més cremós.

• Gelat de fruites. Es fa triturant la fruita, col·locant-la en motlles de gelats i al congelador. Si es posen diverses capes de fruites diferents (maduixes, kiwi, préssec, etc.) serà un gelat amb molt color i saborós.

• Mantenir-nos actius. L'estiu no és per estar tot el dia estirat al sofà, el llit o la gandula, sinó tot el contrari. Anar a la platja i la piscina són opcions molt refrescants i divertides per als més petits. D'altra banda, hem de promocionar que els nens executin diverses activitats en família i en grup amb altres nens (mitjançant casals infantils amb activitats esportives, campaments d'estiu, etc.). En tots els casos és molt important beure aigua sovint i protegir-nos degudament de l'exposició solar.

Publicació:  26/06/2024 Última modificació:  26/06/2024
estiu · dieta saludable · vacances
termes-escale-mireia
Mireia Termes Escalé

Dietista i nutricionista. Especialitzada en: Nutrició clínica en Pediatria

Servei de Gastroenterologia, Hepatologia i Nutrició

És recomanable que els nens facin deures durant l'estiu?

És recomanable que els nens facin deures durant l'estiu?

Són adequats els deures durant l'estiu? Si entenem els deures d'estiu com el "típic" quadern que cal omplir potser aquesta no sigui la millor opció.

La tornada a l’escola, com fer-la més suportable?

La tornada a l’escola, com fer-la més suportable?

Després de l'estiu, la tornada al col·le pot ser complicada per als nens. Establir rutines de somni, responsabilitats i estudi, crear un espai d'estudi adequat i triar activitats extraescolars que els agradin són claus per a fer la transició més suau. Les rutines i horaris proporcionen estructura i redueixen conflictes en la llar.

Recomanacions bàsiques per afrontar l'estiu amb fills amb trastorn de l'aprenentatge

Ara que s'acosta l'estiu moltes famílies amb fills/es amb algun trastorn d'aprenentatge es pregunten com abordar les vacances: han de desconnectar completament o, per contra, es recomana reforçar el que han après a l'escola?

Com mantenir una alimentació saludable a l'estiu?

Com mantenir una alimentació saludable a l'estiu?

A l'estiu desapareixen part de les rutines, però estar de vacances no ha de significar oblidar-se de mantenir una alimentació saludable.

Activitats relacionades