Hem de donar suc de fruita als menors d’un any?

suc de taronja

Les noves recomanacions estableixen que els sucs de fruites fresca, o reconstituïts al cent per cent, poden ser una part saludable en la dieta dels nens/es majors d’un any quan es consumeixen dins d’una dieta equilibrada. El consum, però, hauria de ser limitat en funció de l’edat del nen/a.

Hem de donar suc de fruita als menors d’un any?

La resposta és no. O això és el que acaba de fer públic en un comunicat l’Acadèmia Americana de Pediatria, sent aquest el primer canvi en les recomanacions de l’Acadèmia sobre sucs de fruita que es fa des del 2001.

Durant els últims anys, l'Acadèmia ha desaconsellat oferir sucs de fruita als nens/es menors de sis mesos, però ara ha ampliat aquest termini fins al primer any de vida en  considerar que els sucs no ofereixen cap benefici nutritiu als menors d’un any i no s’han d’incloure en la seva dieta.

Obesitat i càries

Sota el títol, "Suc de fruita en lactants, nens i adolescents: recomanacions actuals", publicat a la revista Pediatrics, es reflexiona sobre l'augment de les taxes d'obesitat i la preocupació per la salut dental basada en l'evidència acumulada al llarg dels últims anys.

«Els pares poden percebre el suc de fruita com un aliment sa, però no és un bon substitut de la fruita fresca ja que només contenen sucre i calories», afirma Melvin B. Heyman,  coautor de l’article. «Les petites quantitats preses amb moderació són recomanables per a nens/es més grans, però són absolutament innecessaris per als menors d'un any».

Les recomanacions de l'Acadèmia Americana de Pediatria incloen:

• La ingesta de suc s’ha de limitar a, com a màxim, a uns 120 ml diaris per a nens/es d’entre un i tres anys. Per als nens de quatre a sis anys, el suc de fruita s’hauria de limitar de 120 a 180 ml diaris; i per a nens de set a divuit anys, la ingesta de sucs hauria de limitar-se a 240 ml al dia.

• Als nens/es no se'ls ha de donar suc d’ampolla ni recipients que siguin fàcilment transportables i que els permetin consumir suc fàcilment durant tot el dia. L’exposició excessiva de les dents a hidrats de carboni també pot provocar una càries dental. Tampoc és recomanable donar suc als nens/es a l’hora d’anar a dormir.

• S’ha d’animar als nens/es a menjar fruita fresca, educant-los en els beneficis de la fruita en comparació al suc, ja que aquest no aporta fibra dietètica i pot contribuir a l’augment de pes.

• La llet humana, o la fórmula infantil, és un aliment suficient per als nadons; així com l’aigua és suficient per als nens/es més grans.

• El consum de sucs no pasteuritzats està desaconsellat per a nens/es de totes les edats.
  • Als nens/es que prenguin formes específiques de medicació no se'ls ha de donar suc de pomelo, que pot interferir en l'eficàcia del medicament.

• A més, el suc de fruites no és adequat en el tractament de la deshidratació o el control de la diarrea.

​Menys sucs i més fruita fresca

L’Acadèmia dona suport a polítiques que pretenen reduir el consum de sucs de fruita i promoure el de fruita fresca. Aquest suport s’estén al desenvolupament de polítiques del Programa especial de nutrició complementària per a dones, nadons i nens, sempre que aquestes polítiques no tinguin conseqüències nutritives negatives en els nens/es sense accés a la fruita fresca.

«Sabem que el suc de fruita excessiu pot conduir a un augment de pes i a una càries dental», afirma el coautor Steven A. Abrams, membre del Comitè de Nutrició de l’Acadèmia Americana de Pediatria i autor col·laborador del 10è Informe FAROS Guia per a una alimentació infantil saludable i equilibrada. Resolent dubtes, trencant mites i aclarint conceptes. I afegeix que per a qualsevol dubte «els pediatres tenen molta informació sobre com proporcionar un bon equilibri de fruita fresca dins de la dieta del teu fill/a».

Publicació:  08/10/2019 Última modificació:  02/04/2024
fruita · consells alimentació · dieta saludable · nadó
Promoció i educació per a la salut dirigides a les futures mares, els infants, els adolescents i les seves famílies. Coneix-nos
AAP recommends no fruit juice for children under 1 year. (s/f). Healthychildren.org. de https://www.healthychildren.org/English/news/Pages/AAP-Recommends-No-Fruit-Juice-for-Children-Under-1-Year.aspx

L'estiu és una molt bona època per introduir fruites i hortalisses en la dieta

L'estiu és una molt bona època per introduir fruites i hortalisses en la dieta

L'estiu és un bon moment per introduir fruites i hortalisses en la dieta dels teus fills. Aliments refrescants que utilitzar en receptes nutritives.

Sucs de fruita: són beneficiosos per als nens?

Sucs de fruita: són beneficiosos per als nens?

Moltes famílies tenen sucs de fruites a casa. Els pares ofereixen aquestes begudes pensant que així mengen fruita. És certa aquesta creença?

Potenciar el consum de fruites i verdures en nens a través de l'educació

Potenciar el consum de fruites i verdures en nens a través de l'educació

Existeixen evidències dels efectes beneficiosos que té el consum de fruites i verdures. No és fàcil que els nens les consumeixin, us deixem consells.

Sucs i batuts, una altra forma divertida de prendre la fruita!

Sucs i batuts, una altra forma divertida de prendre la fruita!

En aquest vídeo Jaume Biarnés, cuiner de la Fundació Alícia i el seu acompanyant Marcel ens ensenyen una forma diferent, divertida i fàcil d'introduir i menjar la fruita en qualsevol moment del dia, aprofitant sempre la de temporada!

Activitats relacionades