L'ansietat per separació, per què es produeix i què podem fer

Filla fent una abraçada al seu pare. Freepik

El malestar dels infants davant la separació de les figures d'aferrament (normalment els progenitors) és evolutiu, normal i saludable. Aquesta por és adaptativa, ja que els avisa que la persona que normalment té cura d'ell o ella ja no hi serà i del perill que això pot suposar.

Introducció

Aquesta por sol remetre al llarg de la primera infància, en comprovar que el seu cuidador s'encarrega de deixar-lo a llocs i amb persones que són de confiança i on el nen o la nena està segur/a.

Tot i això, aproximadament un 5% dels nens i nenes tenen dificultats per fer aquest procés, arribant a presentar el que es coneix com a trastorn d'ansietat per separació (TAS). Aquest trastorn es manifesta per una preocupació excessiva, inquietud i fins i tot pànic davant la separació real o anticipada d'una figura d'aferrament, amb una intensitat inadequada o de forma inapropiada per a l'edat i el context.

Com es pot detectar l'ansietat de separació?

Davant de situacions on el nen o nena s'anticipa, preveu o viu una separació de les figures d'aferrament, podem observar:

• Símptomes físics: ansietat, mals de cap, estómac, nàusees

• Símptomes cognitius: preocupacions, pensaments anticipatoris de por a la possible pèrdua o separació de la figura d'aferrament (que els passi alguna cosa, que s'hagin de separar per algun motiu, tenir un accident, que es morin, etc.), malsons.

• Símptomes conductuals: evitació de situacions que requereixin la separació de les figures d'aferrament (no voler anar a una festa d'aniversari, a l'escola, de colònies, demanar dormir junts, etc.), i de comprovació que estan bé quan estan separats (com per exemple fer que truquin als progenitors des de l'escola).

Per què passa? Factors de risc:

Què podem fer?

La resposta habitual quan veiem un fill/a amb por és intentar tranquil·litzar-lo. En aquest cas, seria tot allò relacionat amb no deixar-los sols, assegurar-los que hi som, etc. Això produirà una disminució immediata de l'ansietat, però no permetrà que comproveu que sense nosaltres també està segur. Així, l'ansietat en separar-se no només no desapareixerà, sinó que a llarg termini s'anirà exacerbant.

Per ajudar-los en aquest procés, hi ha coses que els progenitors podem fer. L'objectiu és ajudar-los a guanyar seguretat ajudant-los a afrontar progressivament aquestes situacions que els fan por i que no suposen un risc. El que és esperable és que, malgrat que hi hagi un augment de l'ansietat inicial, progressivament es vegin més segurs i més capaços d'estar sense les figures d'aferrament contínuament presents.

Per això, és recomanable:

• En lloc de mentir perquè no pateixin, informar que ens n'anirem i de quan tornarem.

• Transmetre confiança i seguretat en la persona que estarà cuidant-lo.

• Fer-ho progressiu: petites separacions que suposin un malestar que puguin tolerar i aconseguir posteriorment estar bé sense nosaltres.

En cas que aquest procés no es resolgui i que la clínica d'ansietat empitjori, és recomanable consultar-ho amb un psicòleg clínic o psiquiatre de la infància i l'adolescència.

Publicació:  08/08/2023 Última modificació:  19/03/2024
ansietat · separació · salut mental
molla-cusi-laia
Laia Mollà Cusí

Psicòloga clínica experta en salut mental pediàtrica.

Àrea de Salut Mental

Com explicar als fills el divorci o la separació dels pares

Com explicar als fills el divorci o la separació dels pares

Cada nen o adolescent reacciona de manera diferent davant la separació o el divorci dels pares segons l'edat, personalitat i circumstàncies, però hi ha maneres d'ajudar a passar-los per aquesta situació.

Famílies reconstituïdes: consells per iniciar un nou projecte de família amb èxit

Iniciar una família reconstituïda és un repte que no està exempt de complicacions. Una d’elles pot ser que els teus fills no vulguin tenir relació amb tu o amb la teva nova parella. Però si avances poc a poc i amb cura, el resultat serà un nou projecte de família il·lusionant i engrescador per tots.

Els nens i l'ansietat: quan no és només qüestió de nervis

Els nens i l'ansietat: quan no és només qüestió de nervis

L'ansietat és una emoció bàsica que experimentem tots els éssers humans. Com es presenta en els nens?

La síndrome d'Asperger: què és i quines són les seves característiques

La síndrome d'Asperger: què és i quines són les seves característiques

La síndrome d'Asperger és un trastorn del desenvolupament menys conegut que l'autisme però, que en canvi, afecta a molta més població. Què és i quins són els seus trets més característics?