Nen amb inflamació a la parpella

Cel·lulitis preseptal o cel·lulitis de la parpella: què és i com es produeix?

Nen amb inflamació a la parpella

S'anomena cel·lulitis preseptal la infecció profunda de la pell de les parpelles. És una infecció que passa amb més freqüència en nens menors de cinc anys i que és igual de freqüent en nens que en nenes.

La cel·lulitis preseptal s'origina per una infecció de la pell (impetigen, picades d'insecte, lesions produïdes per virus de l'herpes i de la varicel·la...), de les glàndules lacrimals (dacrioadenitis), de les glàndules de greix de la vora de les parpelles (mussols) o del sac lacrimal (dacriocistitis).

Els bacteris que la produeixen amb més freqüència són S. aureus, S. epidermidis i S. pyogenes. Quan la infecció produïda per aquests bacteris s'estén a la part més profunda de la pell produeix la cel·lulitis de la parpella.

Quines manifestacions produeix i quins són els signes d'alarma?

La cel·lulitis preseptal es manifesta per l'aparició progressiva de signes d'inflamació: envermelliment, augment de volum (edema), dolor i calor localitzats en la parpella. Aquestes manifestacions poden aparèixer inicialment en una altra malaltia infecciosa de més gravetat, la cel·lulitis orbitària, de manera que davant l'aparició d'aquests signes d'inflamació és important consultar amb el pediatre.

Tots dos tipus de cel·lulitis, tant la preseptal com l'orbitària, produeixen signes d'inflamació en la parpella. En el cas de la cel·lulitis orbitària, sol acompanyar-se de febre i malestar general i, en casos greus, també de visió borrosa, paràlisi o bombament d'un dels ulls (proptosis) o dilatació d'una de les pupil·les (midriasi).

Aquestes manifestacions orienten el diagnòstic cap a la cel·lulitis orbitària, ja que són signes d'augment de la pressió dins de l'òrbita, la cavitat on s'allotja l'ull.

Quin és el seu tractament?

A la cel·lulitis preseptal no hi ha evidències que el tractament antibiòtic intravenós sigui millor que l'oral pel que fa al temps de recuperació i la prevenció de complicacions. En general, el tractament antibiòtic oral és suficient per curar la infecció i prevenir les complicacions de la cel·lulitis preseptal.

És important el control per part del pediatre per valorar la resposta a l'antibiòtic en les primeres 24-48 hores després d'haver-se iniciat. A més de l'antibiòtic oral, el tractament inclou l'ús d'antiinflamatoris, com l'ibuprofè, i en alguns casos el de la causa inicial de la cel·lulitis (per exemple, antibiòtic en col·liri o pomada en el cas de conjuntivitis o dacriocistitis aguda).

S'aconsella valorar l'ingrés i el tractament antibiòtic intravenós en els següents casos:

• Inflamació moderada o intensa de la parpella.

• Malestar general.

• Edat inferior a un any.

• Mala evolució o absència de millora en 48 h amb tractament amb antibiòtic oral.

• Quan no es té seguretat que es realitzi un tractament adequat en domicili i un control mèdic en 24-48 hores.

Publicació:  15/09/2020 Última modificació:  14/06/2024
infecció · vista · cel·lulitis preseptal
Promoció i educació per a la salut dirigides a les futures mares, els infants, els adolescents i les seves famílies. Coneix-nos

Infecció de l'oïda: l'otitis mitjana aguda. Antibiòtics sempre?

Infecció de l'oïda: l'otitis mitjana aguda. Antibiòtics sempre?

És una de les malalties més comunes que afecten a nadons i a nens petits: en complir els 3 anys, tres de cada quatre nens hauran tingut otitis mitjana.

Què són i per què es produeixen els mol·luscs contagiosos

Què són i per què es produeixen els mol·luscs contagiosos

El mol·lusc contagiós és una infecció viral cutània que causa pàpules o nòduls elevats amb aparença de perla a la pell. És una infecció benigna, i és força comú entre els nens. Què hem de fer si aquestes lesions apareixen a la pell del nostre fill?

Infecció urinària en nens: causes, símptomes i tractament

Infecció urinària en nens: causes, símptomes i tractament

La infecció urinària en nens és comú i pot afectar tant nenes com a nens, especialment en els primers anys de vida. Aquesta afecció es produeix quan els bacteris ingressen al sistema urinari. Els símptomes varien segons l'edat i la ubicació de la infecció. El diagnòstic es basa en proves d'orina, i el tractament implica antibiòtics. Prevenir la infecció urinària implica mantenir una bona higiene genital i una adequada hidratació, especialment en nens més petits.

Toxoplasmosi: què és i com prevenir-la durant l'embaràs

Toxoplasmosi: què és i com prevenir-la durant l'embaràs

La toxoplasmosi és una infecció ocasionada pel paràsit Toxoplasma gondii. És una malaltia generalment lleu que la major part de les vegades pot passar desapercebuda o confondre amb una grip.